اثر لایه برداری پوست با محلول جسنر بر روی آکنه ولگاریس

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
آکنه یکی از بیماری های شایع پوستی است. عدم درمان اصولی این بیماری می تواند موجب ایجاد جوشگاه دایمی و پیگمانتاسیون (تیرگی رنگ پوست) شود که این مسایل به خصوص در سنین جوانی و نوجوانی که شایع ترین سن ابتلا به این بیماری تلقی می شوند، میتواند موجب بروز اثرات روان شناختی مهم در نزد بیماران شود. با توجه به خاصیت لایه برداری سطحی محلول جسنر، از این روش درمانی برای درمان آکنه به خصوص کمدوها که نقش محوری در ایجاد ضایعات التهابی دارند، استفاده شده است. هدف از این مطالعه تعیین اثر لایه برداری محلول جسنر در درمان آکنه بوده است.
روش بررسی
این مطالعه بر روی 15 بیمار مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط انجام شده است. بیماران در 4 جلسه با فاصله یک هفته توسط محلول جسنر لایه برداری شدند. این محلول به صورت ترکیب اسید سالیسیلیک 4%، رزورسینول 14% و اسید لاکتیک 14% در اتانول ساخته شده است. بعد از پاک کردن پوست صورت با الکل محلول به پوست صورت مالیده شده و بعد از ایجاد اریتم با آب شسته می شود. بعد از این عمل لازم است بیمار از کرم های ضد آفتاب استفاده کند.
یافته ها
نتایج به دست آمده از این مطالعه بیانگر کاهش تعداد کمدوها (از 72.73 به 36.93) و پوسچول ها (از 9.13 به6.4) بدون بروز عارضه جانبی بود (p<0.001). همچنین بین سن و میزان پاسخ به روش درمانی با محلول جسنر در رابطه با کاهش تعداد کمدوها پوسچول ها و پاپول ها همبستگی معکوس معنی داری مشاهده شد که بیانگرموثر بودن این روش بر روی بیماران جوان است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به نظر می رسد که این روش به علت آسان بودن روش انجام کار، ارزان بودن و بدون عارضه بودن، درمان مناسبی برای آکنه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p238546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!