خصوصیات گیاه شناسی ، فیتوشیمیایی و دارویی گیاه دارویی کینوا (Chenopodium quinoa Willd.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران و عواملی مانند تغییر آب و هوا ، محدودیت آب و وجود خاک هایی با محدودیت شوری، کشت گیاهان دارویی سازگار با چنین شرایطی مهمترین راهکار است. کینوا (Chenopodium quinoa Willd) یک گیاه دارویی ارزشمند  و موثر بر سلامت جامعه است. کینوا حدود 5 هزار سال است که در آند کشت می شود. بزرگترین سطح زیر کشت کینوا در بولیوی 100000 هکتار است. در این بررسی گیاه شناسی، کاربردهای سنتی، خواص فیتوشیمیایی و دارویی کینوا مورد بحث قرار گرفته است.

روش تحقیق

در مطالعه مروری حاضر، کلمات کلیدی شامل کینوا و خواص دارویی در وب سایت های علمی مانند Science Direct ، PubMed و Google Scholar برای جمع آوری خواص گیاه شناسی و دارویی کینوا (Chenopodium quinoa Willd) جستجو شد.

نتایج

بر اساس مرور تحقیقات، پروتیین کینوا 8-22 درصد با کیفیت مناسب و تعادل آمینو اسیدهای ضروری (لیزین ، متیونین و تیرونین) است. میزان آمینو اسیدهای ضروری در کینوا بیشتر از نیاز روزانه اعلام شده توسط سازمان غذا و سازمان بهداشت جهانی برای هر فرد است. در مقایسه با سایر غلات، کینوا دارای آلفا توکوفرول (ویتامین E)، ریبوفلاوین ، تیامین و ویتامین C است و دارای 10 برابر اسید فولیک بیشتر است. دانه های کینوا به عنوان یک جایگزین ایمن و بدون گلوتن برای دانه های غلات در بیماران مبتلا به سلیاک می تواند استفاده شود.

توصیه های کاربردی/ صنعتی

کینوا با مقدار زیاد اجزای بیوشیمیایی و اثرات دارویی می تواند به عنوان داروی گیاهی ارزشمند مورد استفاده قرار گیرد و همچنین رژیم غذایی بدون گلوتن و مفید برای بیماران سلیاک باشد. کشت آن برای اهداف صنعتی و دارویی می تواند به بهبود تولید داروهای آنتی اکسیدان ، ضد دیابت ، ضد التهاب ، ضد سلیاک و ضد سرطان در ایران کمک کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2387662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!