جهانی شدن، فرصتها و چالشهای هویت ملی و قومی در استان آذربایجان غربی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در سالهای اخیر، واژه جهانی شدن یکی از پرکاربردترین واژه های عرصه سیاست گذاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داخلی و بین المللی کشورها و نیز موضوع بحثهای آکادمیک و ژورنالیستی بوده است. جهانی شدن، نمایانگر گسترش دامنه کنش و واکنش انسان، و اجتماعات انسانی در پهنه کره زمین است. گستردگی زوایای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فرآیند جهانی شدن از زوایای مختلف بر زندگی اجتماعی و فردی انسانها تاثیر گذاشته است. همچنین مرزهای فرهنگی و هویتی کشورها نیز تحت تاثیر جدی این پدیده قرار گرفته و باعث شده که هویت های ملی با چالشهای اساسی روبرو شوند.
فرآیند جهانی شدن و نفوذپذیر شدن مرزها، نه تنها موجب کاهش سطح اقتدار و حاکمیت دولتها می شود، بلکه موجب تقویت خرده فرهنگها و تحریک آنها نیز می گردد و با اولویت بخشی به هویتهای فروملی، موجبات تقویت گرایشهای گریز از مرکز را فراهم می کند؛ چرا که سازمانهای متعددی تحت عناوین بشردوستانه و حافظ حقوق اقلیتها بر حکومتها فشار وارد می کنند. هویتهای فروملی در گذشته دارای محدودیت زیادی در زمینه تکثیر و پخش اطلاعیه ها و کتب و جزوات خود بودند، ولی امروزه به راحتی از طریق فضاهای مجازی به این امر مبادرت می کنند. جهانی شدن علاوه بر تقویت خودآگاهی محلی، به یکسان سازی فرهنگ کشورهای مختلف از طریق تضعیف هویت ملی می پردازد؛ یعنی فرآیند جهانی شدن کارکردی دوگانه دارد که از یک سو با پذیرش نظام ارزشی خرده فرهنگها، جهان را به سوی کثرت گرایی فرهنگی سوق می دهد که نتیجه آن بروز و طرح هویت های قومی در جهان می شود و از سوی دیگر با برجسته کردن فرهنگ مسلط، بر دیگر فرهنگها تاثیر می گذارد. بدین ترتیب می توان گفت که جهانی شدن همچون هر پدیده دیگری در ذات خود فرصت و چالشهایی دارد و کشورها و جوامع می توانند با شناخت دقیق آن از فرصتهای آن به نفع خویش سود ببرند و از چالش های آن برحذر باشند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2389975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!