تاثیر تمرین اسپارک و بازی ویدئویی فعال بر علایم اوتیسم در کودکان طیف اوتیسم 6 تا 10 سال
در بسیاری از تحقیقات، نشان داده شده است که فعالیت بدنی بر علایم اوتیسم تاثیر مثبتی می گذارد، ازاین رو مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر تمرین اسپارک و بازی ویدیویی فعال بر علایم کودکان 6 تا 10 سال با اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
این تحقیق نیمه تجربی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه گواه و دو گروه تجربی انجام شد. پس از تایید طرح تحقیق توسط دانشگاه تهران و انجمن اوتیسم ایران، 60 کودک 6 تا 10ساله به صورت هدفمند انتخاب شدند و به سه گروه 20نفری تمرین اسپارک، بازی کامیپوتری (کینکت) و گواه تقسیم شدند. در پیش آزمون، قد و وزن آزمودنی ها اندازه گیری شد و والدین چک لیست ارزیابی ATEC (ریملند و ادلسون، 1999) را پر کردند. سپس، در دو گروه تجربی، آزمودنی ها سه جلسه در هفته، به مدت 8 هفته در تمرین های هر گروه شرکت کردند و در پایان تمرینات، والدین مجددا چک لیست را پر کردند. برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در نرم افزار SPSSنسخه 24 استفاده شد و سطح معناداری آزمون ها 0٫05 در نظر گرفته شد.
نتایج تحلیل واریانس یک طرفه در چهار بخش چک لیست نشان داد، تنها در بخش سوم شامل (آگاهی حسی/شناختی) تفاوت معناداری بین گروه ها مشاهده شد (0٫005=p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی تفاوت معناداری بین گروه کینکت و کنترل (0٫010=p) و کینکت و اسپارک (0٫013=p) نشان داد.
با توجه به نتایج، بازی کینکت می تواند آگاهی حسی/شناختی کودکان را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتری در زمینه شدت و نوع تمرین و آثار بلندمدت این نوع تمرینات نیاز است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.