آنالیز افتراقی داده های ریزآرایه برای سه گونه پرنده مهاجر و یک گونه غیرمهاجر به عنوان کاندیداهای پرندگان مهاجر و غیرمهاجر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در زمینه مدیریت و حفاظت از پرندگان، یکی از اولین موضوعاتی که مدنظر می آید، پرداختن به بحث مهاجرت آن ها می باشد. مقوله مهاجرت موضوعی بسیار پیچیده است که می توان عوامل مختلفی را برای بروز این پدیده بررسی کرد. یکی از این عوامل، عوامل ژنتیکی می باشند که با بروز یک رفتار خاص (مهاجرت) می توانند اثر خود را نشان دهند. در این تحقیق آنالیز افتراقی بیان ژن ها در داده های ریزآرایه برای چهار گونه، شامل سه گونه مهاجر و یک گونه غیرمهاجر در 22 نمونه مختلف با استفاده از داده های موجود در پایگاه داده GEO انجام گرفت. طی این بررسی، داده های بارگیری شده، بررسی، کنترل کیفیت و نرمال سازی شدند و سپس نمودارهایی برای مشاهده تفاوت یا عدم تفاوت در بیان ژن های این گونه ها ترسیم شد. با استفاده از نمودارهای رسم شده، و هم چنین پارامترهای آماری، تفاوت معنی داری بین دو گروه مهاجر و غیرمهاجر مشاهده شد (P<0/05). هم چنین در ادامه با اعمال تفسیر ژنوم و یافتن اسامی ژن های مرتبط با هر پروب و نیز تعریف معیارهای معنی داری، اسامی 40 ژن که از لحاظ معنی داری دارای بیش ترین و کم ترین میزان بیان در گروه مهاجر نسبت به غیرمهاجر بودند، به دست آمد و گزارش شد. سپس با انجام آنالیز هستی شناسی ژن، مشخص شد که ژن های پرندگان مهاجر و غیرمهاجر، در هر گروه از مراحل بیولوژیکی، اجزای سلولی، و عملکرد مولکولی، چه نقشی دارند. در نهایت، با توجه به نتایج حاصل، درمورد پاسخ به استرس و آناتومی ساختاری هر گروه بحث شد و هم چنین پنج ژنی که ممکن است در فعالیت های کاتالیزوری مهاجرت نقش داشته باشند، معرفی شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!