تعیین شرایط بهینه پرورش ماهی ماکرو (Labidochromis caeruleus) بر اساس سنجش پارامترهای محیطی دما، اسیدیته و سختی کربنات آب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف تعیین مقایسه اثر فاکتورهای دما، اسیدیته و سختی کربنات آب بر عملکرد پارامتر های رشد ماهی ماکرو (Labidochromis  caeruleus) طراحی گردید. در هر آکواریوم، 3 قطعه ماهی، با میانگین وزنی 0/05 ± 0/31 گرم قرار داده شد و به صورت روزانه در دو نوبت به میزان 5 درصد وزن زنده، غذادهی شدند. پس از گذراندن 2 هفته به عنوان دوره آداپتاسیون، طی دو بازه زمانی 1 تا 25 روز و 25 تا 40 روز، زیست سنجی انجام شده و پارامتر های رشد، شامل: افزایش وزن و طول بدن و ضریب تبدیل غذایی (FCR) محاسبه شد. در پایان دوره نیز، میانگین وزنی ماهیان برابر 0/05 ± 0/75 گرم بود. با طراحی آزمایشات با نرم افزار Design Expert 7.0، ترکیبی از سه عامل دما، pH و dKH و در مجموع 14 تیمار با 3 تکرار در هر آکواریوم تنظیم گردید که با توجه به منابع، تیمار دارای ترکیب شرایط دمایی 26 درجه سانتی گراد، pH 7/5 و سختی 7 تامین کننده شرایط بهینه برای ماهیان بود. طبق بررسی الگوی رشد، مدل ریاضی بهینه برای تغییرات پارامتر های رشد، معادله درجه دوم است. در تغییر وزن، سختی و اثر متقابل دما × pH اثر بیش تری داشت که در اولین بازه زمانی، دمای بهینه 26 درجه سانتی گراد، pH برابر 7/5 و سختی برابر 8/2 - 7/98 و در دومین بازه، بهینه دما برابر 25/37- 25/62، سختی 8/35 - 8/2 و pH برابر 8/25 - 7/5 ثبت شد. در مورد FCR، سختی بیش ترین تاثیر را داشت که برای داشتن کم ترین میزان آن، دمای بهینه 27/67، سختی 8 - 7/65 و pH برابر 8-6/7 ثبت گردید. هم چنین، در مورد رشد طولی، هیچ   کدام از معادلات خطی، درجه دو و مکعب، نشان دهنده رشد طولی ماهی ماکرو نبودند. لذا نتایج این پژوهش، شرایط بهینه پرورش را با توجه به سه پارامتر نام برده، برای این گونه معرفی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!