مقایسه اثر نگهدارندگی کاه و برخی جاذب های اتیلنی در بسته بندی میوه زردآلو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

شدت تنفسی بالا و تولید اتیلن زیاد، میوه زردآلو را در دسته میوه های فرازگرا قرار داده است. این ویژگی باعث کاهش ماندگاری میوه زردآلو می شود.

هدف

استفاده از ظرفیت برخی مواد در حذف اتیلن از اتمسفر داخلی بسته بندی در جهت افزایش ماندگاری میوه زردآلو بود.

روش کار

ارقام مختلف میوه زردآلو شامل مراغه ای90، عسگر آباد، قرمز شاهرود و آیباتان90، پس از برداشت و سورتینگ از نقطه نظر عدم وجود صدمات مکانیکی و فیزیکی و بیماری، در بسته های حاوی ریزه های کاه و جاذب های اتیلنی بنتونیت، کربن فعال، پتاسیم پرمنگنات و بسته های فاقد این مواد، بسته بندی شدند. همه بسته ها در دمای حدود °C1 و رطوبت نسبی حدود %90 به مدت 16 روز نگهداری شدند. آزمون های مورد نظر، اندازه گیری ماده جامد کل، pH و سفتی بود که هر 4 روز یک بار تا شانزدهمین روز انجام گرفت. طرح آماری، طرح فاکتوریل بر پایه ی طرح کامل تصادفی با سه تکرار بود.

نتایج

ماده جامد کل و pH با افزایش مدت زمان نگهداری افزایش یافت ولی صفت سفتی کاهش نشان داد. تیمار بسته بندی بدون جاذب اتیلنی کمترین تاثیر را بر صفت سفتی نشان داد و تاثیری بر کند شدن روند نرم شدگی زردآلو نداشت. جاذب های اتیلنی پتاسیم پرمنگنات و کربن فعال بیشترین تاثیر را بر صفت سفتی نشان دادند و منجر به کندتر شدن نرم شدگی میوه زردآلو شدند. تاثیر بنتونیت به عنوان جاذب اتیلنی بر خلاف انتظار بود و تاثیر زیادی بر صفات مورد نظر نشان نداد. تیمار بسته بندی حاوی کاه تاثیری مشابه با تیمار بسته بندی حاوی بنتونیت داشت.

نتیجه گیری نهایی

پتاسیم پرمنگنات و کربن فعال به عنوان جاذب های اتیلنی فارغ از نوع رقم زردآلو منجر به افزایش ماندگاری میوه شدند. استفاده از جاذب های اتیلنی برای افزایش ماندگاری ارقام صنعتی قابل توجیه نیست. در مورد ارقام تازه خوری استفاده از جاذب های اتیلنی به خصوص ترکیبی ازآن ها توصیه می شود. ظرفیت نگهدارندگی کاه در مورد میوه زردآلو پایین بود و تاثیر جزیی در نگهداری میوه زردآلو نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!