معرفی ابزار اندازه گیری اختصاصی برای ارتقاء ارزیابی پارامترهای تصویر در برنامه های تضمین کیفیت و کنترل کیفی در سیستم های تصویربرداری CT

پیام:
چکیده:
برش نگاری رایانه ای (CT) یکی از پرکاربردترین ابزارهای غربالگری و تشخیصی در مراکز تصویربرداری پزشکی است. با توجه به گزارش شماره 19 IAEA HUMAN HEALTH SERIES و برنامه اعتبارسنجی کالج رادیولوژی آمریکا (ACR)، تضمین کیفیت (QA[1]) و کنترل کیفی (QC[2])، برنامه های اجباری برای نظارت منظم بر وضعیت سیستم به منظور استفاده موثر از پرتوهای یونیزان در امور تشخیصی از طریق تهیه و حفظ کیفیت مناسب تصویر و کاهش دز بیمار است. فانتوم های محاسباتی ([3]CP) ابزار اصلی برای نظارت بر وضعیت سیستم هستند. فانتوم های QC تجاری محصولات گران قیمت هستند و به اندازه کافی برای رفع نیاز کاربر انعطاف پذیر نیستند. هم چنین اخیرا گزارش شده است که پارامترهای استاندارد مبتنی بر IAEA و ACR از جمله بزرگی نوفه و توان تفکیک پارامترهای دقیقی برای ارزیابی کمی عملکرد سیستم از نقطه نظر کیفیت تصویر نمی باشند. بنابراین در این مقاله، یک CP جدید به همراه یک برنامه گرافیکی ارایه شده است که می تواند علاوه بر ارایه پارامترهای استاندارد مبتنی بر IAEA و ACR از جمله منحنی کالیبراسیون CT، بزرگی نوفه، عدد CT، نسبت کنتراست به نوفه، توان تفکیک و یکنواختی؛ اندازه گیری پارامترهای جدید مورد نیاز برای ارتقاء آنالیز کمی تصاویر CT هم چون تابع پخش لبه (ESF[4])، تابع پخش خط (LSF[5])، تابع انتقال مدولاسیون ([6]MTF)، توان تفکیک مکانی، طیف توان نوفه ([7]NPS) را نیز فراهم سازد. ارزیابی تجربی ابزار ما بر سیستم تصویربرداری CT حجمی 64-slice GE Light speed VCT موجود در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام شده است. علاوه بر این، ما جزییات فرآیند ساخت فانتوم خود را نیز گزارش کرده ایم. این امر ایده های مناسبی را برای ساخت فانتوم QC انعطاف پذیر و ارزان قیمتی در اختیار خوانندگان قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2396832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!