واکاوی تهدیدات و جرایم بیوسایبری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تعامل و وابستگی انجام تحقیقات با رایانه و وابستگی روزافزون آن به فضای سایبر و تاثیر فن آوری های نوظهور و نیازهای جدید در حوزه تجاری و بهره وری بیشتر از نیروی کار و ارتقاء عملکرد تجاری با در اختیار گرفتن جدیدترین فن آوری های کاملا خودکار در فضای مجاری، فعالیت های در حال انجام در بخش مربوط به بیوسایبر را در آغاز مرحله جدیدی از نوآوری و پیشرفت قرار داده است.

مواد و روش ها: 

این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏ باشد و روش جمع ‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

یافته ها:

 دیر یا زود پیشرفت های علمی با هدف افزایش رفاه و تامین خدمات، خود را بر تمامی جوامع تحمیل خواهند کرد. مسئله قابل تامل این است که این شرایط به مانند سایر دستاوردهای بشری، همراه با تهدیدات بسیار نگران کننده ای خواهد بود که برای رویارویی با آن ها بایستی تدابیر ویژه ای اندیشیده شود. نوآوری های اخیر در علوم بیولوژیکی می توانند در بهره مندی از فضای سایبر به عنوان یک بستر گسترده، برای انجام فعالیت های غیرقانونی و بر علیه نظم و امنیت اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند.

ملاحظات اخلاقی: 

در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

نتیجه گیری: 

رخدادهای اخیر علمی در حوزه ژنتیک بخصوص در بخش مطالعات مربوط به (DNA) و نیز کارگزاری انواع ریزتراشه ها در بدن انسان ها و سایر جانداران، گویای این واقعیت است که پنجره جدیدی به روی کاربران سایبری و بخصوص فرصت طلبان در جهت منافع مادی و شخصی، که می توانند مرتکبان بالقوه ای باشند، باز شده است. مرتکبان فوق حرفه ای که حتی خود را مجرم نمی دانند؛ در نتیجه کنترل بروز و گسترش جرایم بیولوژیکی مبنتی بر فضای سایبر، نه تنها به عنوان یکی از مولفه های میزان امنیت ملی در هر کشوری محسوب می شود بلکه می تواند دارای اهمیتی مضاعف باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
535 تا 550
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!