ارزیابی ریسک بالقوه بوم شناختی عناصر آرسنیک، کادمیم، نیکل و وانادیوم در رسوبات سطحی سواحل جنوبی دریاچه خزر (مورد مطالعه: ساحل خزر آباد ساری)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آلودگی خاک و رسوب به عناصر کمیاب و سمی با قابلیت ایجاد خطر برای سلامت انسان و محیط از مهمترین نگرانی های امروزی دنیا هستند. بنابراین، این پژوهش با هدف ارزیابی مخاطره بوم شناختی عناصر آرسنیک، کادمیم، نیکل و وانادیوم رسوبات سطحی ساحل خزرآباد ساری در سال 1398 انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی-مقطعی، پس از جمع آوری 36 نمونه رسوب از 12 سایت منتخب و آماده سازی و هضم نمونه ها در آزمایشگاه، غلظت عناصر به روش طیف سنجی نوری پلاسمای جفت شده القایی تعیین شدند. همچنین، نسبت به محاسبه شاخص های خطرپذیری بالقوه بوم شناختی (Eir) و خطرپذیری بالقوه بوم شناختی تجمعی (RI) عناصر در نمونه ها اقدام شد. پردازش آماری نتایج نیز با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته‏ ها:

 نتایج نشان داد که میانگین غلظت عناصر آرسنیک، کادمیم، نیکل و وانادیوم (mg/kg) در نمونه های رسوب به ترتیب برابر با 12/7، 0/191، 35/0 و 31/9 بوده است. نتایج محاسبه شاخص Eir  نشان داد که ریسک بوم شناختی همه عناصر "کم" و میانگین مقادیر شاخص برای عناصر از ترتیب نزولی کادمیم > آرسنیک > نیکل > وانادیوم تبعیت کرده است. به علاوه، میانگین مقدار شاخص RI با 53/7، نشان دهنده "مخاطره بوم شناختی کم" عناصر در نمونه های رسوب بود.

نتیجه ‏گیری:

 هرچند میانگین مقادیر شاخص RI نشان داد که با توجه به مقادیر عناصر در رسوبات، در حال حاضر منطقه مورد مطالعه با ریسک بوم شناختی مواجه نیست، ولی از آنجا که عناصر کادمیم و آرسنیک به ترتیب با 46/4 درصد و 45/4 درصد بیشترین سهم را در ایجاد ریسک بوم شناختی داشتند، از این رو، نسبت به شناسایی و مدیریت منابع تخلیه انواع آلاینده های آلی و معدنی و همچنین پایش دوره ای نمونه های آب و رسوب که به عنوان منبع ذخیره آلاینده ها و به تبع آن ایجاد مخاطرات محیطی برخوردارند، توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
665 تا 682
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!