بررسی مقایسه ای تاثیر مداخله آموزشی الگوی باور سلامت به دو روش آموزش چند رسانه ای مبتنی بر وب و کتابچه بر انجام ماموگرافی در زنان شهر بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این مطالعه اثر مداخله مبتنی بر الگوی باور سلامت به دو روش آموزش غیرحضوری تحت وب و کتابچه بر انجام ماموگرافی در زنان 40 سال وبالاتر شهر بوشهر انجام شد.

روش کار

این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که بر رو ی 126 نفر از زنان 40 سال و بالاتر (سه گروه 42 نفره) تحت پوشش سه مرکز خدمات جامع سلامت شهر بوشهر که بصورت تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. محتوای آموزشی مبتنی بر سازه های الگوی باور سلامت به صورت کتابچه برای یک گروه و به صورت چندرسانه ای تحت وب برای گروه دیگر ارایه شد. نمونه ها توسط پرسشنامه محقق ساخته قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون کای دو، تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تی مستقل، در نرم افزار آماری SPSS ویرایش 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته های پژوهش حاضر نشان داد که پس از آموزش میانگین نمره آگاهی در هر دو گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. سازه های منافع، حساسیت، شدت درک شده و انگیزش سلامت نیز پس از آموزش در گروه مداخله چندرسانه ای تحت وب به طور معناداری افزایش یافتند اما در گروه کتابچه و کنترل تغییر معناداری در این سازه ها مشاهده نشد. موانع درک شده نیز در گروه تحت وب پس از آموزش کاهش یافت. انجام ماموگرافی در افراد گروه مداخله مبتنی بر وب پس از آموزش به طور معناداری نسبت به گروه کتابچه و کنترل بیشتر بود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر سازه های روانشناختی و تحت وب می تواند در بهبود باورهای زنان در خصوص رفتار ماموگرافی و ارتقاء رفتار آنها مفید واقع شود. به نظر می رسد استفاده از آموزش چندرسانه ای تحت وب نسبت به روش  کتابچه پذیرش و اثربخشی بیشتری داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!