مولفه های مدیریت داده های پژوهشی در کتابخانه های دانشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

به منظور توسعه خدمات کتابخانه های دانشگاهی و ارایه خدمات نوین با عنوان «مدیریت داده های پژوهشی» برای کمک به اعضای هییت علمی و پژوهشگران در مدیریت داده های پژوهشی خود و بهره مندی از داده های پژوهشی دیگران، این مقاله به دنبال شناسایی مولفه های مدیریت داده های پژوهشی در کتابخانه های دانشگاهی است. از نتیجه پژوهش می توان به منزله مدلی برای پیاده سازی مدیریت داده های پژوهشی به طور نظام مند و موثر استفاده کرد.

روش

این پژوهش در دو مرحله انجام شد. گام نخست تحلیل محتوای کیفی برای شناسایی مولفه های مدیریت داده های پژوهشی بود. در گام دوم با استفاده از مولفه های شناسایی شده پرسش نامه ای تهیه و در دو دور دلفی بین 20 نفر از متخصصان ایرانی در این زمینه برای اعتبارسنجی و پالایش توزیع شد. برای اطمینان از پایایی پرسش نامه و همسانی درونی پرسش ها، ضریب آلفای کرونباخ با نتیجه 0/97 محاسبه شد.

یافته ها

در گام نخست 69 مولفه برای شش مرحله فرایند مدیریت داده های پژوهشی شناسایی شد: 1) برنامه ریزی؛ 2) اصول اخلاقی و قانونی؛ 3) سازمان دهی، مستندسازی، تولید فراداده؛ 4) ذخیره سازی و تهیه نسخه پشتیبان؛ 5) نگه داری، حفاظت، و حذف داده ها؛ و 6) اشتراک گذاری، و انتشار داده ها . سپس متخصصان دو مرحله جدید 1) آموزش و مشاوره و 2) فنی را به شش مرحله قبلی افزودند. همچنین برخی از مولفه ها حذف، اصلاح، ادغام و جابه جا شدند و درنهایت بر 56 مولفه در هشت مرحله تاکید شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!