پژوهش بوردیو در زمینه ادبیات: زمینه ها، سهم ها و نگرش ها
مقوله ادبیات در آثار بوردیو ، جایگاه بسیار مهمی به خود اختصاص داده است: مفهوم میدان او برای اولین بار درباره ادبیات به کار رفت. در حالی که جامع ترین و نظام مندترین، نظریه پردازی اش درباره مفهوم میدان در کتاب قواعد هنر دیده می شود؛ این کتاب به ادبیات و هنر می پردازد. به راستی چه تبیینی می توان برای ارتباط و مناسبت این موارد با مطالعه نظری بوردیو در نظر گرفت؟ علاقه بوردیو به هنر و ادبیات در نگاه اول شاید تا اندازه ای، تعجب آور و دور از ذهن به نظر برسد اگر جامعه شناسی فرهنگ بوردیو را در محدودترین و سخت گیرانه ترین معنا، صرفا جنبه ای از مطالعه وسیع تر او درباره نظریه عام «جهان اجتماعی» قلمداد کند.در بخش اول این مقاله برای تبیین اینکه چرا بوردیو این موارد را انتخاب کرد و زمینه ملی و بین المللی را که از خلال آن، نظریه اش ساخته شده است، بررسی خواهیم کرد. من نشان خواهم داد که در فضای روشنفکری فرانسه و به طور خاص در این دوره، ادبیات، موضوع (پدیده) نظری محوری ای بوده است. در زمینه بین المللی نیز توجهی که به ادبیات مبذول می شود، از طریق اهمیت پدیده ها به لحاظ نمادین در سنت نظری معاصر توجیه می شود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.