موانع پیشگیری از مصدومیت‫های شایع در دنیا: مطالعه مروری و تحلیل محتوای متون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جمع بندی و تحلیل موانع پیشگیری از مصدومیت‫ها برای برنامه ریزی‫ها و سیاست‫گذاری‫ها امری ضروری می‫باشد. از این‫رو هدف مطالعه حاضر مرور و تحلیل محتوای متون در زمینه موانع پیشگیری از مصدومیت‫ها می‫باشد.

روش کار

این مطالعه از نوع مطالعات مروری بود که در سال 1399 انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از جستجوی مقالات، گزارش‫ها و سایر شواهد موجود در پایگاه‫های اطلاعاتی، وب سایت‫ها، موتورهای جستجوگر و سایر منابع علمی موجود جمع آوری گردید. تعداد 6 مورد از مصدومیت ها (حوادث ترافیکی، خودکشی، سقوط، خشونت خانگی، خشونت از طریق اسلحه گرم و سوختگی) جهت بررسی انتخاب شدند. جهت تحلیل داده‫ها از تحلیل محتوا استفاده گردید.

یافته ها

یافته های 30 مقاله بررسی گردید. بر اساس نتایج مطالعات در نهایت 256 مانع (حوادث ترافیکی 105، سقوط 59، خودکشی 30، خشونت از طریق اسلحه گرم 20، خشونت خانگی 22 و سوختگی 20) استخراج گردید که با تحلیل محتوا به 31 مورد کاهش یافت (حوادث ترافیکی 6، سقوط 3، خودکشی 4، خشونت از طریق اسلحه گرم 6، خشونت خانگی 7 و سوختگی 5). با تحلیل محتوای موانع استخراج شده در نهایت 8 مانع کلی در زمینه پیشگیری از مصدومیت‫ها استخراج گردید که شامل: موانع آگاهی و دانش، موانع اجتماعی و فرهنگی، موانع همکاری‫ها، موانع شواهد علمی، موانع سازمانی، کمبود منابع، موانع فردی و موانع سیستم‫های بهداشتی- درمانی بودند.

نتیجه گیری

مطالعات محدودی در زمینه شناسایی موانع پیشگیری از مصدومیت‫ها انجام گرفته است و کمبود شدید اطلاعات در این حیطه احساس می‫گردد. نتایج مطالعه حاضر می‫تواند در برنامه ریزی‫ها و سیاست‫گذاری‫ها مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
549 تا 568
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!