بررسی ارتباط بین شاخص های زمانی اعزام پیش بیمارستانی با وضعیت بالینی و برخی پیامدهای بیماران اعزامی به اورژانس های شهر زنجان در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت نقش و عملکرد اورژانس پیش بیمارستانی و لزوم پایش منظم عملکرد مخصوصا در شاخص‌های تاثیرگذار ، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین شاخص‌های زمانی اورژانس پیش بیمارستانی با وضعیت بالینی و پیامد بیماران منتقل شده به اورژانس در شهر زنجان انجام گرفت.

روش‌ مطالعه

در این پژوهش توصیفی- مقطعی از بین کلیه ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی که در سطح استان زنجان در سال 1397 ثبت گردیده بود تعداد 806 تماس که منجر به انتقال بیماران به مراکز درمانی شده ، به صورت تصادفی انتخاب و اطلاعات مورد نیاز شامل شاخص‌های زمانی و جمعیت شناختی از فرم‌های اورژانس 115 استخراج شد. پیامد و وضعیت بالینی بیماران پس از انتقال از پرونده‌های تحت نظر اورژانس استخراج گردید.

یافته‌ها

از مجموع 806 بیمار منتقل شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی تعداد (61 درصد) 490 نفر مرد و (39.2 درصد) 316 نفر زن بودند. میانگین سنی بیماران 28 سال بود. بیشترین تماس‌ها با اورژانس پیش بیمارستانی به ترتیب مربوط به ترومای ناشی از حوادث و سوانح (50.1%) و داخلی (15.7%) بود. از نظر شاخص‌های زمانی به ترتیب میانگین زمان 0.9 دقیقه (زمان تاخیر)، 8.41 دقیقه (زمان پاسخ)، 11.9 دقیقه (زمان صحنه)، 39.92 دقیقه (زمان ماموریت)، 19.96 دقیقه (زمان انتقال)، 74.61 دقیقه (زمان کل ماموریت) بدست آمد. در خصوص پیامد بیماران منتقل شده بیشترین فراوانی مربوط به ترخیص بیماران (55.9%) می‌باشد، بستری (12.7%) مورد، انتقال به مراکز دیگر (1.1%) مورد و فوت بیمار (2 درصد) بود. علایم حیاتی بیماران، (1 درصد) بیمار مقیاس کمای گلاسکوی 3 و (89.3%) مقیاس گلاسکوی 15 و (91.4%) ساچوریشن بالای 90% و (7.7%) اشباع اکسیژن زیر 90% و (32 درصد) ضربان قلب در محدوده ی نرمال 80-70 داشتند.

نتیجه گیری

نتایج مشخص نمود در شهر زنجان حوادث ترافیکی در راس علل تروما قرار دارد. درمجموع شاخص‌های زمانی اعزام مناسب و پرسنل اورژانس در بیماران با وضعیت بالینی بدحال سریع عمل کردند. بر اساس نتایج این مطالعه و مطالعات آتی برنامه ریزی مناسب در جهت ارتقاء شاخص‌ها انجام داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!