بررسی کیفیت آمادگی روده و علت مراجعه در بیماران کاندید کولونوسکوپی مراجعه کننده به بخش کولونوسکوپی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

کولونوسکوپی یکی از پروسیجرهایی است که در بررسی دستگاه گوارش مانند ارزیابی بیماران دچار اسهال با منبع ناشناخته، خونریزی مخفی، آنمی، استفاده می شود. اولین گام ضروری برای کولونوسکوپی کارآمد کافی بودن آمادگی روده است. هدف این مطالعه بررسی کیفیت آمادگی روده و علت مراجعه در بیماران کاندید کولونوسکوپی مراجعه کننده به بخش کولونوسکوپی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه است.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی است که به صورت مقطعی بر روی 180 بیمار کاندید کولونوسکوپی مراجعه کننده به بخش کولونوسکوپی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه به مدت سه ماه صورت گرفت، و نمونه ها به صورت تمام شماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و معیار آمادگی روده بوستون استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 16-SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

کیفیت آمادگی روده بیماران بر اساس معیار آمادگی روده بوستون ارزیابی شد. یافته های حاصل از نتایج پژوهش نشان داد که 1/26 درصد از افراد موردپژوهش دارای آمادگی روده ناکافی بودند و همچنین طبق نتایج مطالعه کمترین فراوانی علت مراجعه جهت انجام کولونوسکوپی مربوط به متغیر کاهش وزن و بیشترین فراوانی مربوط به مثبت شدن خون مخفی در آزمایش های بیماران بود. تجزیه وتحلیل نتایج مطالعه نشان داد که بر اساس معیار آمادگی روده بوستون میانگین نمره آمادگی روده در کل نمونه های موردپژوهش برابر با 4/6 با انحراف معیار 61/2 بود و کولون چپ بیشترین میانگین نمره آمادگی (33/2) و کولون راست کمترین میانگین نمره آمادگی (86/1) را داشت.

بحث و نتیجه گیری: 

با توجه به یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت آماده سازی روده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که این عوامل می تواند روی کیفیت و نتایج کولونوسکوپی اثرگذار باشند، و موجب تشخیص اشتباه و همچنین موجب افزایش هزینه های درمانی بر سیستم بهداشتی و همچنین بیماران گردد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، آموزش بیماران و استفاده از دانش به روز و انجام تصمیم گیری صحیح در مورد آماده سازی روده بیماران می تواند نقش مهمی در حل این مشکلات داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
733 تا 742
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!