شناسایی ابعاد و مولفه های توسعه دانشگاه کارآفرین با رویکرد سامانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر، به دنبال شناسایی ابعاد و مولفه های توسعه دانشگاه کارآفرین با رویکرد سامانه ای، در راستای گسترش کارآفرینی است.

روش شناسی

این پژوهش، بر اساس هدف پژوهش از نوع اکتشافی و چگونگی گردآوری داده ها از نوع کتاب خانه ای و میدانی است، هم چنین از رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون استفاده شده است. بدین منظور پس از جست وجو در پایگاه های داده ای، بر اساس کلیدواژه مرتبط، تعداد هزار منبع در حوزه دانشگاه کارآفرین با رویکردی هدفمند، به دلیل زمینه تخصصی پژوهش، انتخاب شد. به منظور استخراج مفاهیم، سه کدگذاری باز، محوری و گزینشی اعمال شد و در نهایت، برای تایید اهمیت ابعاد، مولفه ها و شاخص های دانشگاه کارآفرین، از روش دلفی استفاده شد که تعداد هجده نفر از خبرگان در رشته های کارآفرینی، مدیریت آموزشی و آموزش عالی به عنوان نمونه آماری، با استفاده از روش گلوله برفی، در نظر گرفته شدند.

یافته ها

مطابق با یافته ها، پنج بعد اقتصادی - مالی با چهار مولفه، ساختاری و تشکیلاتی با پنج مولفه، فرهنگی-اجتماعی با شش مولفه، آموزش و پژوهش با دوازده مولفه و منابع انسانی با نه مولفه، به منظور توسعه دانشگاه کارآفرین، با رویکرد سامانه ای، شناسایی شد. 

نتایج

مطابق با بررسی های صورت گرفته در پژوهش حاضر، با وجود تاکید دولت و موسسه های آموزش عالی، بر دگرگونی رویکردهای آموزشی، هم چنان خلاء هایی در این رابطه دیده می شود. بر همین مبنا برای تقویت توانایی کارآفرینی دانش آموختگان، ضروری است تا متولیان برای توسعه دانشگاه کارآفرینی با رویکرد سامانه ای دربرگیرنده پنج بعد استخراج شده، گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!