تکیه و آهنگ در موسیقی آوازی ایران ضرورت ها و روش ها
تکیه عاملی صوتی برای برجسته سازی یکی از هجاهای کلمه است و آهنگ کلام تغییرات صوتی گفتار است که در واقع طرحی از تکیه ها است. تاثیر چهار تاکید زیر و بمی، شدت، متریک (محل ضرب)، آگوگیک (کشش) برای اعمال تکیه در موسیقی مفروض بود که طی این پژوهش مشخص شد که تکیه بیش از همه با تاکید زیر و بمی منتقل می شود و میزان زیر بودن اهمیتی ندارد. برای بازتاب تکیه در موسیقی کافیست نت مورد استفاده برای هجای تکیه بر از هجای بالقوه زیرتر باشد و زیرایی سایر هجاها در انتقال معنا تاثیر ندارد. منابع پیوند شعر و موسیقی بازتاب تکیه و آهنگ کلام در موسیقی را با توجه به دو ضرورت انتقال معنا و حفظ کیفیت زبان ضروری دانسته اند؛ اما از آنجاییکه کیفیت زبان خود تابعی از لهجه و فضای احساسی گوینده است و عنصری ثابت نیست ضروری دانستن آن بر این اساس فقط در حوزه سلیقه قابل قبول است اما انتقال معنای کلمات در موسیقی اهمیت دارد ولی نمی تواند نگاه ثابتی به تمام کلمات داشت و باید بین کلماتی که تغییر تکیه در آن ها تفاوت معنایی ایجاد می کند (تکیه موثر) که بیشتر مربوط به نقش تمایزدهنده و صرفی است و سایر کلمات (تکیه غیرموثر) تفاوت قایل شد و با نگاهی طیفی به ضرورت رعایت تکیه کلمات در موسیقی نگریست.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.