بررسی نگرش، رضایت و عملکرد دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی همدان از تدریس مهارت های بالینی با کمک فیلم در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مدرسین برای تحقق اهداف خود از راهبردهای مختلف تدریس بهره می گیرند. تدریس مهارت های مختلف، نیاز به استفاده از روش ها و فنون متفاوتی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد، نگرش و رضایت دانشجویان مامایی از تدریس مهارت های بالینی با کمک فیلم انجام شد.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر نیمه تجربی قبل و بعد با یک گروه می باشد که بر روی کلیه دانشجویان مامایی(20 نفر)  ورودی سال 1398 دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. ابزار جمع‎آوری داده‎ها پرسشنامه و چک لیست ارزیابی اطلاعات دموگرافیک و سنجش نگرش، رضایت مندی و عملکرد محقق ساخته بود. در هر جلسه ابتدا پروسیجر با توضیحات استاد و اجرا بر روی مولاژ انجام شد، سپس نگرش، رضایت و عملکرد دانشجویان از این روش سنجیده شد، سپس همان پروسیجر با فیلم آموزشی برای دانشجویان به اجرا درآمد و مجدد کلیه موارد بررسی شد. جهت آنالیز داده‎ها از نرم افزار stata-13 و برای تحلیل از آزمون های شاپیروویلک، شاخص های مرکزی و پراکندگی، من ویتنی و تی مستقل استفاده شد. 

یافته ها

 در تمام پروسیجرها نمره کل نگرش دانشجو در بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله بالاتر بوده و نمره نگرش در پروسیجرهای تزریق و پرپ و درپ زایمان معنادار بود (به ترتیب 005/0=p و 04/0=p).  نمره رضایت مندی دانشجو نیز در تمام پروسیجرها بعد از مداخله بالاتر بود ولی این تفاوت در پروسیجر سونداژ، اکسیژن تراپی، تزریق و پرپ و درپ زایمان معنادار بود. میانگین نمره کل رضایت مندی نیز بطور معنی داری بعد از مداخله بیشتر از قبل بود (01/0=p). در تمام پروسیجرها بجز اکسیژن تراپی، نمره عملکرد دانشجو بعد از مداخله بطور معنادار بالاتر بود. میانگین نمره کل عملکرد نیز در بعد از مداخله به صورت معنی‎داری افزایش داشت (001/0>p).

نتیجه گیری

 نتایج نشان داد که فیلم‎های آموزشی می تواند تاثیر مطلوبی بر عملکرد، نگرش و رضایت‎مندی دانشجویان در آموزش پروسیجرهای درمانی داشته باشند. بنابراین استفاده صحیح از منابع ویدیویی ممکن است بتواند کمیت و کیفیت تدریس را ارتقا دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2424326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!