تاثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی دوره متوسطه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افسردگی از شایعترین اختلالات روانی است که شیوع رو به رشد آن در بین دانش آموزان به یک نگرانی تبدیل شده است. هدف پژوهش  حاضر تعیین تاثیر "بازخوردهای اصلاحی معلم" بر ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی شهرستان کنگاور بود.

روش کار

این پژوهش به صورت نیمه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.  نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانش آموزان دختر دوره متوسطه با نشانگان افسردگی یعنی کسب نمره بالاتر از نقطه برش 18 از 63 در "سیاهه افسردگی بک2" (Beck Depression Inventory-II) شهرستان کنگاور (استان کرمانشاه) بود. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده به شیوه قرعه کشی در گروه های مداخله "ارایه بازخوردهای اصلاحی معلم" (20 تن) و کنترل (20 تن) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس ابراز وجود" (Assertiveness Scale) و "مقیاس نشاط ذهنی"(Mental Vitality Scale) در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. برای گروه مداخله به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای، "بازخوردهای اصلاحی معلم" دریافت کردند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع   مداخله ای دریافت نکردند. داده های در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.

یافته ها

تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری بین 2 گروه نشان داد (01/0>P). یافته ها حاکی از آن بود که میزان ابراز وجود و نشاط ذهنی گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است (01/0>P).

نتیجه گیری

"بازخورد اصلاحی معلم" بر میزان ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان با نشانگان افسردگی اثربخشی مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می شود معلمان از " بازخورد اصلاحی معلم" برای افزایش میزان ابراز وجود و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!