طراحی مدل برنامه ریزی آرمانی فازی در شبکه تامین حلقه بسته سبز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف مقاله حاضر طراحی مدل بهینه سازی شبکه تامین حلقه بسته سبز در صنعت لبنیات دامداران با استفاده از برنامه ریزی آرمانی فازی است.

روش شناسی پژوهش

 مقاله حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده ها و نحوه اجرای تحقیق مدل سازی ریاضی با رویکرد برنامه ریزی آرمانی فازی است و به بهینه سازی شبکه تامین حلقه بسته سبز در صنعت دامداران پرداخته است. جامعه و نمونه آماری را 15 نفر از خبرگان صنایع لبنی دامداران که حداقل دارای ده سال سابقه اجرایی در این صنایع و ارزیابی شبکه تامین رادارند، همچنین اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه شبکه تامین حلقه بسته سبز تشکیل می دهند.

یافته ها

نتایج مدل سازی و حل مدل عددی، اهمیت نقش بعد مالی و در نظر گرفتن هم زمان ابعاد زیست محیطی، مالی و اجتماعی در مدل ریاضی برای کسب مزیت رقابتی زنجیره تامین حلقه بسته سبز را در پی دارد. همچنین پارامترهای هزینه در عملکرد اقتصادی برنامه اصلی زنجیره تامین تاثیر مثبتی دارد، اما با بررسی این پارامترها در تحلیل حساسیت باعث افت عملکرد تولید در ابعاد اجتماعی و زیست محیطی می گردد.

اصالت/ارزش افزوده علمی

دانش افزایی پژوهش از دیدگاه کاربردی می تواند اطلاعات مهمی را برای تصمیم گیران، مدیران ارشد صنعت لبنیات کشور در خصوص بهینه سازی شبکه تامین سبز و حفظ محیط زیست فراهم آورد. جنبه نوآوری پژوهش حاضر طراحی مدل چهار هدفه، جهت کمینه سازی هزینه های اقتصادی؛ میزان انتشار گازهای آلاینده در سراسر شبکه زیست محیطی، میزان صدمات اجتماعی و حداکثر کردن درآمد کل حاصل از فروش محصولات در طول شبکه تامین با استفاده از مدل سازی ریاضی برنامه ریزی آرمانی فازی است. مدل سازی مسئله برنامه ریزی آرمانی فازی در یک شبکه تامین چند سطحی، چند دوره ای و چند محصولی باهدف کمینه سازی انحرافات نامطلوب هر یک از چهار آرمان از حد مطلوب انجام شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!