بررسی وضعیت اختلاط و تجویز داروها از طریق سرم های تزریقی در بخش اورژانس بیمارستان های قائم (عج)، امام رضا (ع) و شهید کامیاب مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تجویز صحیح داروهای تزریقی اهمیت ویژه ای در اثربخشی درمانی آن ها و بهبود بیماران دارد. تجویزهای اشتباه دارویی منجر به مخاطراتی مانند تداخلات دارویی، عدم اثربخشی داروها به علت رقیق شدن بیش از حد و یا عوارض ناشی از تزریق های اشتباه می گردد. لذا، در این مطالعه به بررسی نحوه تجویز داروهای وریدی در اورژانس سه بیمارستان دانشگاهی پرداخته شده است.

روش کار

در بازه ی زمانی 7ماهه، در بخش اورژانس بیمارستان های قایم، امام رضا و امدادی شهیدکامیاب مشهد، پرونده ی 1000 مورد از بیمارانی که داروهای تزریقی دریافت میکردند به طور تصادفی وارد مطالعه شد. مواردی که در پرسشنامه ی پژوهشگر ثبت می شدند شامل نام دارو، سرعت تجویز، نحوه ی تجویز، حجم سرم تزریقی و نام آن بوده است. سپس این تجویزها با استانداردهای مربوطه برای تجویز آنها در منابع معتبر علمی ارزیابی شدند.

نتایج

در 85.1 درصد موارد تزریقی در حجم، سرم و سرعت تزریق، صحیح تجویز شده بودند و شایعترین محلول مورد استفاده با 66.3% فراوانی  محلول نرمال سالین بوده است. بیشترین خطای موجود در ارتباط با داروهای تزریقی، اشتباه در سرعت تزریق و ترکیبات اشتباه دارویی در یک سرم و یا استفاده از داروها در سرم اشتباه بوده است.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه، در بیش از 80% موارد داروهای تزریقی در سه اورژانس بیمارستانی بزرگ مشهد براساس دستورالعمل های موجود، صحیح تجویز می شوند. از آن جایی که بیشترین اشتباهات در ارتباط با تعیین سرعت تجویز داروها می باشد، برگزاری کلاس های آموزشی در این زمینه مفید خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
4120 تا 4130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!