رابطه بهداشت خواب با فرسودگی شغلی و نگرش به خواب در پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 بهداشت خواب بر کیفیت و مدت زمان خواب تاثیر دارد و با علایم روانی مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهداشت خواب با فرسودگی شغلی و نگرش به خواب در پرستاران انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر به روش توصیفی مقطعی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل پرستاران شهر کرمان در سال 1400 بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و معیارهای ورود، 152 نفر وارد پژوهش شدند. از پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس های بهداشت خواب (SHPS) و نگرش به خواب شارلوت (CATS) و پرسش نامه فرسودگی شغلی مسلش استفاده شد. در SHPS نمره بیشتر نشان دهنده بهداشت خواب نامناسب است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 21، شاخص های توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.  

یافته ها

61 نفر (40/1 درصد) از شرکت کنندگان مرد و 91 نفر (59/9 درصد) از آن ها زن بودند. بین بهداشت خواب با نگرش به خواب و خرده مقیاس های آن (0/41- تا 0/47-) رابطه متوسط معنادار و منفی، و با فرسودگی شغلی و خرده مقیاس های آن (0/41 تا 0/66) رابطه متوسط معنادار و مثبت وجود دارد (0/01>P). همچنین بر اساس نتایج رگرسیون خرده مقیاس های نگرش به خواب به صورت منفی و خرده مقیاس های فرسودگی شغلی به صورت مثبت پیش بینی کننده های بهداشت خواب پرستاران بودند (0/01>P).

نتیجه گیری

خرده مقیاس های نگرش به خواب و فرسودگی شغلی پیش بینی کننده های مهم بهداشت خواب بودند. لذا پیشنهاد می شود سازمان های مربوطه ضمن توجه به مسایل خواب پرستاران، برنامه های مناسبی برای آن ها تهیه و اجرا کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2435142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!