اثر عامل ایجاد اتصال عرضی در چسب های آکریلی ساختاری دوجزئی بر پایه متیل متاکریلات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرضیه

چسب های آکریلی بر پایه متیل متاکریلات به دلیل فرایند پلیمرشدن خطی، در دسته پلیمرهای گرمانرم قرار می گیرند. با افزودن مونومرهای دو یا چندعاملی آکریلاتی یا متاکریلاتی انتظار می رود، اتصال های عرضی به طور جزیی ایجاد شود و خواص گرمایی و شیمیایی بهبود یابد. همچنین، می توان با افزودن مونومرهای اسیدی آکریلاتی یا متاکریلاتی، استحکام چسبندگی این چسب ها را افزایش داد.

روش ها

آمیزه هایی شامل درصدهای مختلفی از مونومر متیل متاکریلات و پلی متیل متاکریلات تهیه شدند. سپس، با اندازه گیری گران روی و تعیین زاویه تماس، مناسب ترین فرمول بندی از لحاظ خواص ترکنندگی انتخاب شد. از آزمون زمان ژل شدن برای تعیین مقدار بهینه جزء دوم در این چسب دوجزیی، استفاده شد. به منظور بهبود خواص، مونومرهای اصلاح کننده شامل مونومر اسیدی برای افزایش چسبندگی و مونومر دوعاملی برای ایجاد اتصال های عرضی اضافه شدند. با استفاده از آزمون تجزیه دینامیکی مکانیکی، اثر چگالی اتصال های عرضی بر وزن مولکولی بین اتصال های عرضی و با آزمون های تجزیه گرماوزنی، مقاومت شیمیایی و استحکام برشی، اثر اتصال های عرضی بر سایر خواص مطالعه شد.

یافته ها

نتایج نشان داد، افزودن مونومر اسیدی موجب شد تا مقدار استحکام برشی هم پوشان چسب آکریلی روی زیرایند آلومینیم از حدود 1.1MPa به 7.2MPa افزایش یابد. با استفاده از %4 مونومر دوعاملی و ایجاد اتصال های عرضی، این استحکام تا حدود 3.5MPa افزایش یافت. در بررسی مقاومت گرمایی مشاهده شد، با ایجاد ساختار شبکه ای، دمای کاهش %5 وزن، از 194C به 248C افزایش یافت. همچنین مقاومت شیمیایی چسب های پخت شده، در آب، اتانول، استون و تولوین بررسی شد. نتایج نشان داد، در حلال قوی استون، نمونه بدون اتصال های عرضی حل شد، در حالی که هر دو چسب گرمانرم و گرماسخت مقاومت خوبی در بر ابر آب دارند. نمونه شبکه ای %14.9 کاهش وزن را پس از 24h غوطه وری در استون نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
569 تا 578
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!