تشخیص و تعیین ژنوتیپ سویه های آناپلاسما فاگوسایتوفیلوم دارای اهمیت زئونوتیک در سگ های پناهگاه های مشهد، خراسان رضوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  بیماری آناپلاسموز ناشی از گونه های جنس آناپلاسما و یک بیماری مهم منتقله توسط بندپایان در مهره داران مختلف بوده و اهمیت بهداشتی فراوانی برای انسان دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی حضور و تعیین ژنوتیپ آناپلاسما فاگوسیتوفیلوم با استفاده از روش های بررسی میکروسکوپی، تکنیک Realtime-PCR و آنالیزهای فیلوژنتیکی در سگ های پناهگاه های مشهد در استان خراسان رضوی انجام شد.

مواد و روش کار

  برای این منظور، در سال 2020، تعداد 250 نمونه خون طی معاینات معمول بهداشتی از سگ ها در پناهگاه های مختلف واقع در شهر جمع آوری شد. ابتدا از نمونه های خون، گسترش تهیه شده و با گیمسا رنگ آمیزی شد و زیر میکروسکوپ نوری از نظر وجود آناپلاسما بررسی شد. سپس DNA ژنومی از بخش بافی کوت نمونه های خون استخراج شده و با تکثیر یک قطعه توالی با اندازه 1400 جفت باز از  16S rRNA متعلق به جنس آناپلاسما، از نظر وجود عفونت آناپلاسما با استفاده از روش realtime-PCR بررسی شدند. در نهایت، تعیین توالی و تجزیه و تحلیل بر روی قطعات تکثیر شده برای ارزیابی فیلوژنتیک سویه ها با استفاده از نرم افزار BLAST در نمونه های مثبت انجام شد.

یافته ها

  در مجموع تعداد 9 سگ (3/60 %) شامل 5 ماده (3/40 %) و 4 نر (3/88 %) از نظر عفونت آناپلاسما در تست Realtime-PCR مثبت بودند. همچنین مورولای آناپلاسما فاگوسایتوفیلوم در نوتروفیل های 3 حیوان که در تست PCR مثبت تشخیص داده شده بودند در گسترش خون آنها شناسایی شد.

نتیجه گیری

  این مطالعه یافته های مهمی را در رابطه با حضور آناپلاسما فاگوسایتوفیلوم در سگ و میزان تشابه یا ناهمگونی ژنتیکی این سویه های بیماری زا تشخیص داده شده از سگ و انسان در ایران و سایر کشورها ارایه می دهد. با توجه به یافته ها، مطالعه حاضر اولین شواهد مولکولی در مورد عفونت آناپلاسما فاگوسیتوفیلوم در سگ های پناهگاه ها در منطقه را نشان می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
244 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!