بررسی فاکتورهای مختلف بیوشیمیایی در بیماران مبتلا به کروناویروس در بیمارستان امام خمینی شهرستان سلسله (استان لرستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کروناویروس خانواده بزرگی از ویروسها و زیرمجموعه کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید- 19 را شامل میشوند. علایم کروناویروس جدید که منجر به بیماری کووید- 19 میشود، معمولا چندروز پس از آلوده شدن فرد به ویروس شروع میشود. اما در بعضی افراد ممکن است علایم کمی دیرتر ظاهر شوند. بر اساس آمارها و تحقیقات انجام شده علایم میتوانند شامل تب (در 8/ 43 درصد افراد هنگام پذیرش و 7/ 88 درصد افراد هنگام بستری)، سرفه خشک و تنگی نفس باشند.در کنار این علایم بالینی، پس از مواجهه با ویروس، یک سری فاکتورهای خونی تغییر م ییابد که اندازه گیری این فاکتورها کمک مهمی به درمانو جلوگیری از پیشرفت بیماری م یکند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تغییرات فاکتورهای مختلف خونی در بیماران کرونایی بستر یشده دربیمارستان امام خمینی شهرستان سلسله استان (استان لرستان) از تاریخ 1 اسفند 1398 تا 15 فروردین 1399 است.

روش بررسی

در این مطالعه، آزمایشات بیوشیمیایی 50 بیمار کرونایی شامل 30 نفر مرد و 20 نفر زن با دامنه سنی 30 تا 90 سال مورد بررسی قرار گرفت. فاکتورهایی که مورد بررسی شامل گلبول قرمز، گلبول سفید خون، هموگلوبین، پلاکت، لنفوسیت، سرعت رسوب گلبول قرمز، لاکتاتدهیدروژناز، پروتیین واکنشی سی و کراتین کیناز بود.

یافته ها

نتایج نشان داد که در بین فاکتورهای ذکرشده میزان لنفوسیت در همه بیماران نسبت به رنج نرمال کاهش و میزان فاکتورهای کراتینکیناز، لاکتات دهیدروژناز، سرعت رسوب گلبول قرمز و پروتیین واکنشی سی نسبت به رنج های نرمال افزایش پیدا کرده است.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه مطالعه حاضر در ابتدای شیوع بیماری کرونا انجام گرفت و تعداد افراد بستری شده و همچنین امکانات بیمارستان کم بود، بهتر است مطالعه در ارتباط با جمعیت خیلی بیشتری از افراد بستر یشده و همچنین انجام تستهای تکمیلی بیشتر صورت گیرد تانتیج هگیری و ارزیابی درستی از پارامترهای مربوطه و ارتباط بین پارامترها صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
528 تا 534
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!