مطالعه مصرف همزمان اپالرستت و سیتاگلیپتین در کاهش توسعه و درد موجود در مدل درد نوروپاتیک در رت: نقش اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیداتیو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دردهای نوروپاتیک از مهمترین پیامدهای آسیب عصبی هستند که با تظاهرات مختلف از جمله هایپرآلژزیا و آلودینیا نمایان می گردند. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر مصرف همزمان اپالرستت و سیتاگلیپتین در کاهش توسعه درد موجود در مدل درد نوروپاتیک CCI در رت از طریق مسیرهای ضد التهابی و آنتی اکسیداتیو می باشد.

مواد و روش ها

جهت انجام آزمایش 50 سر رت نر به 5 گروه تقسیم شدند: گروه اول: شاهد، گروه دوم: CCI، گروه سوم: CCI+اپالرستت با دوز  mg/kg 100، گروه چهارم: CCI+سیتاگلیپتین با دوز mg/kg 10، گروه پنجم: CCI+اپالرستت با دوز mg/kg 100+سیتاگلیپتین با دوز mg/kg 10. تست های رفتاری حیوانات در روزهای 4، 7 و 14 پس از جراحی انجام گردید و با نمونه های نخاعی تهیه شده در روز 14، فاکتور های التهابی و اکسیداتیو بررسی گردید.

یافته ها

نتایج مطالعه ما نشان داد که تزریق همزمان این دو دارو در گروه 5 نسبت به گروه های 3 و 4 بیشترین اثر نوروپروتکتیو را دارا می باشد. نتایج پاسخ های دینامیک به تحریکات مکانیکی در روز چهاردهم نشان داد که در گروه های سوم و چهارم تفاوت معناداری ایجاد نگردید، ولی در گروه پنجم تفاوت معناداری در همه فاکتورها مشخص گردید. نتایج نشان داد که مصرف توام اپالرستت و سیتاگلیپتین سبب کاهش سطح TNF-α، IL-6 و  MDA و نیز افزایش سطح GPx می شود.

بحث و نتیجه گیری

مصرف همزمان اپالرستت و سیتاگلیپتین می تواند به عنوان داروهای موثر و ایمن برای درمان درد نوروپاتیک با مهار قدرتمند فاکتورهای التهابی و استرس اکسیداتیو باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2439105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!