بررسی میزان و شدت آلودگی خربزه و طالبی به قارچ پوسیدگی ذغالی Macrophomina phaseolina(Tass) و تنوع قدرت بیماری زایی جدایه ها در شهرستان های ورامین، گرمسار و ایوانکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری ساق سیاه خربزه وطالبی Macrophomina  phaseolina(Tass)یکی از مهم ترین بیماری های خاکزاد خربزه و طالبی با اهمیت اقتصادی زیاد در سراسر دنیا می باشد. به منظور بررسی میزان شیوع و شدت این بیماری،نمونه های گیاهی آلوده از هشت منطقه در مزارع خربزه و طالبی شهرستان ورامین در جنوب شرقی استان تهران و شهرستان های گرمسار و ایوانکی در استان سمنان جمع آوری،خالص سازی و اثبات بیماری زایینمونه ها رویطالبی رقمحساس سمسوری انجام شد. سپس برایمقایسه قدرت بیماری زایی جدایه های جمع آوری شده، اقدام به مایه زنی قارچM.phaseolina برروی طالبی رقمحساس سمسوریشد. از کل نمونه های جمع آوری شده از مناطق مختلف، در مجموع12 جدایه خالص قارچ M.phaseolinaبه دست آمد که همگی دارای قدرت بیماری زایی بودند؛شدت بیماری هر ژنوتیپ بر اساس مقیاس 9-1 پیشنهاد شده توسط ابوی، پاستور-کوراالس بررسی شد کهاختلاف معنی داری میان آن ها مشاهده گردید؛به طوری کهجدایه های شه سفید ایوانکی (MP-SH-37, MP-SH-34) به ترتیب با شدت شاخص بیماری 71/9 و24/9 در گروه آماری a و ab قرار گرفتند. کم ترین مقدار شاخص شدت بیماری به داور آباد شهرستان گرمسار برابر27/1 درصد تعلق گرفت.در این بررسی، جدایه MP-SH-34 به عنوان جدایه قوی تر از نظر بیماری زایی انتخاب شد. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، 12 جدایه مختلف از قارچ M. phaseolinaبر روی محصولات خربزه و طالبی شهرستان های ورامین و گرمسار و ایوانکی وجود دارند که همگی دارای قدرت بیماری زایی بوده و می بایست تمهیداتی جهت مدیریت آن ها اتخاذ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!