ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی درس طراحی معماری (2) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از منظر دانشجویان بر مبنای مدل سروکوال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بررسی دیدگاه های دانشجویان به عنوان دریافت کنندگان اصلی خدمات آموزش عالی در ارتقای کیفی و کمی خدمات ارایه شده در این حیطه نقش مهمی دارد. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین کیفیت خدمات آموزشی درس طراحی معماری (2) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از دیدگاه دانشجویان بر اساس مدل سروکوال می باشد. در زمینه دروس رشته کارشناسی مهندسی معماری، با توجه به اینکه دروس طراحی معماری به دلیل ایجاد ارتباط بین دیدگاه های نظری و اجرایی، مهم ترین بخش در تعلیمات و بدنه اصلی آموزشی این رشته محسوب می شوند؛ لذا ارزیابی کیفی در زمینه خدمات آموزشی ارایه شده مرتبط با این دروس ضروری به نظر می رسد. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و جامعه آماری، دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته رشته مهندسی معماری در دانشگاه آزاد واحد تبریز که در حال گذراندن درس طراحی معماری (2) در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بودند، می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه سروکوال بوده که در ابعاد پنج گانه شامل بعد فیزیکی، قابلیت اطمینان، پاسخ گویی، تضمین و همدلی کیفیت خدمات آموزشی را مورد سنجش قرار می دهد. برای تعیین شکاف کیفیت، تفاضل بین نمرات سطح ادراک و سطح مورد انتظار دانشجویان از خدمات آموزشی سنجیده می شود. بر اساس مطالعات انجام گرفته، مولفه ها، معیارها و شاخص های تحقیق با توجه به ابعاد کیفیت خدمات مدل سروکوال تبیین شدند. یافته های تحقیق نشان داد که از منظر دانشجویان در ابعاد پنج گانه سروکوال، کیفیت خدمات آموزشی در درس طراحی معماری (2) پایین تر از سطح انتظار آن ها بوده است. بیش ترین و کم ترین شکاف به ترتیب در بعد پاسخگویی و تضمین مشاهده گردید. این موضوع نشان دهنده لزوم توجه بیش تر اساتید و کادر آموزشی به کیفیت ارتباط و تعامل با دانشجویان و اهمیت اولویت بندی و اقدامات مدیریتی مناسب در جهت رفع یا کاهش شکاف کیفیت در سایر ابعاد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!