اثر رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری و شیردهی بر غلظت پایه کورتیکوسترون پلاسما در زاده های نر شش هفته ای موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مصرف رژیم غذایی پرچرب، به عنوان یک استرسور، در دوران بارداری و شیردهی می تواند برنامه ریزی سیستم نورواندوکرین را تغییر دهد و موجب بروز اثرات پایدار نامطلوب متابولیک و رفتاری در دوره های بعدی زندگی شود. در مطالعه حاضر اثر  مصرف رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری- شیردهی بر غلظت پایه کورتیکوسترون پلاسما در زاده های بالغ نر موش صحرایی بررسی شد.  این مطالعه در سال 1398 در گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی مادران از شروع بارداری تا پایان شیردهی رژیم های غذایی پرچرب و معمولی دریافت کردند. زاده های نر در پایان شیرخوارگی، براساس رژیم غذایی مادر در دو گروه رژیم غذایی پرچرب (HFD) و معمولی (ND) قرار گرفتند (6 سر در هر گروه براساس مطالعات گذشته) و تا شش هفتگی رژیم غذایی معمولی دریافت کردند. سپس وزن بدن زاده ها با تراوزی دیجیتال اندازه گیری و خون گیری از دم جهت تعیین غلظت پلاسمایی کورتیکوسترون با استفاده از کیت الایزای کورتیکوسترون انجام شد. آنگاه غدد آدرنال حیوانات خارج و با ترازوی دیجیتال توزین گردید.  نتایج با استفاده از آزمون مستقل  t آنالیز شد.

یافته ها

در مقایسه با زاده های گروه ND، غلظت پلاسمایی کورتیکوسترون در زاده های گروه HFD (13/0±11/2) (01/0 <p) بیشتر و وزن بدن این زاده ها (37/2 ± 8/114) (01/0 <p) کمتر بود. در حالیکه، وزن غدد آدرنال این زاده ها (80/2 ±25/28) تفاوت معنی داری با زاده های گروه ND (68/1 ±52/29)  نداشت. افت نمونه در هیچیک از گروه های مورد مطالعه وجود نداشت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد، با توجه به عدم تغییر وزن غدد آدرنال در زاده های گروه HFD، افزایش غلظت پلاسمایی پایه کوتیکوسترون در این زاده ها به دلیل اختلال در کلیرانس کورتیکوسترون است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449731 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!