تجرد نفس از نظر ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا
چگونگی طرح و پیشرفت موضوع تجرد نفس انسانی توسط سه فیلسوف بزرگ ارسطو (384- 322 قم) ، ابن سینا (370-428 ه ق) و ملاصدرا مساله ی این مقاله را تشکیل میدهد. تعارض پارهای از سخنان ارسطو منشا اختلاف نظر شارحان او در این باره شده است. کسانی چون اسکندر افرودیسی (قرنهای سوم و دوم قبل از میلاد) و ابن رشد (595-520 ه ق) قول به مادیت و فناپذیری نفوس شخصی و ابن سینا و توماس آکوییناس (1274-1227 م) باور به تجرد و بقای آن را به ارسطو نسبت دادهاند. اشارات ارسطو مبنی بر تجرد و بقای نفس و تاکید او بر بساطت آن حاکی از صحت نظر ابن سینا و توماس است. ابن سینا نیز با تکیه بر بخش ناپذیری محل صور معقول و نیز بر پایه ی علم حضوری نفس به خود، تجرد نفوس شخصی را اثبات نموده است اما ملاصدرا ادله ی او را اخص از مدعا و با مبانی او ناسازگار میداند. صدرا خود چون به تجرد مثالی نفوس حیوانی معتقد است منعی در کاربرد ادله ی بوعلی نمیبیند و بر آن اساس، تجرد نفوس شخصی را اثبات میکند. گرچه شناخت حقیقت نفس را منحصر در ارتباط عمیق با وحی و تعالیم خاندان عصمت و طهارت میداند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.