رابطه بین بازی های ویدئویی و مهارت های شناختی دانش آموزان
این تحقیق به بررسی رابطه بین بازی های ویدیویی و مهارت های شناختی از جمله تفکر انتقادی و تفکر خلاق می پردازد. این مطالعه از نوع تحلیلی و مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل می دهند. نمونه ای متشکل از 105 دانش آموز که 54 نفر دختر و 51 نفر پسر بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آنها دو پرسشنامه، یعنی آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST) و آزمون تفکر انتقادی (CT) را پر کردند. برای انجام تجزیه و تحلیل، شرکت کنندگان بر اساس تعداد ساعت هایی که هر روز برای انجام بازی های ویدیویی صرف می کردند به چهار گروه تقسیم شدند، یعنی بدون بازی، کمتر از 1 ساعت، بین 1-2 ساعت و بیش از 2 ساعت بازی، و چهار گروه بر اساس تعداد سال هایی که بازی های ویدیویی انجام داده اند، یعنی بدون بازی، کمتر از یک سال، 1-2 سال و بیش از 2 سال. نتایج آزمون آنالیز واریانس یک طرفه تفاوت معناداری را در خلاقیت بین چهار گروه بر اساس ساعت های صرف شده برای بازی و تعداد سال هایی که آزمودنی ها به بازی های ویدیویی پرداخته اند، نشان داد (05/0<p). تفاوت بین چهار گروه از نظر تفکر انتقادی نیز معنی دار بود (05/0>P). یافته ها حاکی از آن است که افرادی که روزانه تا دو ساعت را به بازی های ویدیویی می گذرانند، نسبت به افراد غیربازی کننده، خلاقیت و تفکر انتقادی بالاتری دارند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.