گزارش یک مورد بروز همزمان کارسینوم داکتال مهاجم و تومور فیلودس بدخیم در یک توده پستانی

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بروز تومور فیلودس بدخیم همزمان با کارسینوم داکتال مهاجم در یک توده پستانی یک تشخیص بسیار نادر می باشد. در این مطالعه یک مورد بروز همزمان کارسینوم داکتال مهاجم و تومور فیلودس بدخیم در یک توده پستانی گزارش می شود.

معرفی بیمار

بیمار خانمی 39 ساله بود که به علت لمس یک توده در سمت چپ پستان مراجعه کرده بود. در سونوگرافی درخواست شده، تصویر توده هیپواکو هتروژن با مارژین نامنظم با ابعاد 24×17×30 میلی متر رویت شد. بیمار در نهایت کاندید جراحی حذف کامل پستان و غدد لنفاوی زیر بغل شد. در این بیمار در بررسی میکروسکوپی، علاوه بر جزء کارسینوم داکتال مهاجم در تومور، جزء فیلودس بدخیم به طور همزمان در تومور تشخیص داده شد که از طریق بررسی ایمنوهیستوشیمی نیز تایید گردید. در بررسی ایمنوهیستوشیمی، مارکرهای ER، PR و HER2 در جزء کارسینومی منفی بودند. همچنین در جزء استرومال فیلودس، مارکر CK منفی و KI67 بالا و در حد 35% بود. در بررسی غدد  لنفاوی زیربغل، درگیری 1 لنف نود از 7 لنف نود توسط جزء کارسینومی وجود داشت. جهت بیمار شیمی درمانی ادجوانت شامل 4 دوره داروی دوکسوروبیسین و سیکلوسفامید هر 2 هفته و سپس 4 دوره داروی پکلی تاکسول هر 2 هفته و سپس رادیوتراپی ادجوانت انجام و بعد از پیگیری به مدت 20 ماه، بیمار زنده و بدون شواهد بازگشت بیماری بود.

نتیجه گیری

با وجود اینکه بروز همزمان فیلودس بدخیم و کارسینوم داکتال پستان بسیار نادر می باشد، اما در صورت نمای میکروسکوپیک غیرعادی در کارسینومای پستان با توجه به اهمیت از نظر تشخیص و درمان، باید حضور همزمان سایر نیوپلاسم های پستان همچون تومور فیلودس را مدنظر قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!