تاثیر معماری و پوشاک دوره اسلامی در رویکرد حماسی انیمیشن معاصر ایران در دو دهه اخیر مورد پژوهش انیمیشن جوانمردان تولید شده در مرکز پویانمایی صبا

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ساخت انیمیشن یکی از گذرگاه های مهم در برقراری ارتباط با دنیای معاصر و دریچهایی برای ورود به دنیای هنر و فرهنگ ملی هر کشور است. اگرچه که میزان توجه به انیمیشنهای خارجی نسبت به انیمیشنهای ساخت داخل با استقبال بیشتری مواجه بوده و انیمیشن های ایرانی به دلیل عوامل مختلفی نتوانسته است به یک تولید صنعتی منتهی گردد، اما با وجود این، کارشناسان در پی آن میباشند که چرایی موفقیت انیمیشنهای خارجی و کارکرد موثرتر این گونه انیمیشنها در به کارگیری فرهنگ و هنر بومی خود را دریابند. یکی از ابتکاراتی که تولیدکنندگان انیمیشن های داخلی در معطوف کردن توجه مخاطبان خود، به آن دست زدهاند، به کارگیری عوامل تاثیرگزاری چون مولفه های معماری و پوشاک دوره اسلامی و داستانهای حماسی یعنی جنگ و پیروزیها در ساخت انیمیشن های معاصر دو دهه اخیر بوده است. به همین منظور، پژوهش با محوریت موضوع بررسی ویژگیهای انیمیشن جوانمردان؛ نمونه به روز تولید مرکز پویانمایی صبا با استفاده از جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبهایی، کتابخانه ایی و الکترونیکی به این بحث پرداخته است. در نهایت، نتایج بیانگر کاربرد مولفه های بومی- ملی معماری و پوشاک دوره اسالمی ایران در فضاسازی، شخصیتپردازی و داستانپردازی انیمیشن جوانمردان می باشد که به نوعی همسو با جهت گیریهای فرهنگی- مذهبی سیاست های ساخت انیمیشن های ایرانی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2452162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!