تعامل دراماتیک فضا و معماری با تصویر سینمایی بر پایه ی بررسی تطبیقی آراء هانس بلتینگ در رسانه ی سینما مطالعه ی موردی: ادوارددست قیچی ساخته ی تیم برتون
تصویر سینمایی که حاصل از رسانه ی سینما است، ازطریق معماری و فضاسازی، که امروزه تحت عنوان « معماری تصویر» موردبررسی قرار می گیرد، فراتر از گفت وگوهای فیلم، سهم اصلی را در خلق معنا، برقراری ارتباط حسی با مخاطب، گسترش داستان، بیان روایت و شخصیت پردازی دارد. امروزه با توجه به رشد و گسترش چشمگیر رسانه های تصویری، تعریف، مفهوم و درک تصویر نسبت به نگرش های پیشین، تغییرات قابل توجهی کرده است. نظریه پردازان مختلف با ورود به حوزه های جدیدی در باب تصویر، نحوه ی ارتباط تصاویر با مخاطب را موردواکاوی قرار داده و به یافته های تازه ای رسیده اند. ازجمله، هانس بلتینگ بیان می کند که رسانه در حکم واسطه ای برای تصویر نیست. او اثبات می کند که در خلق معنا و ایجاد حس موردنظر، رسانه و شیوه ی به کارگیری ابزارهای آن، نقش اصلی را دارند، نه تصویر. براین اساس، می توان مفهوم و حس تصویری واحد را با تغییر در رسانه، دست کاری و کنترل کرد. در تحقیق حاضر، آراء او بر روی تصویر حاصل از رسانه ی سینما تطبیق داده شده اند و در انتها نیز به عنوان مطالعه ی موردی، تعامل دراماتیک معماری و فضاسازی با تصویر سینمایی و همچنین دستاورد حاصل از انطباق آراء بلتینگ بر رسانه ی سینما بر روی فیلم « ادوارددست قیچی» ساخته ی تیم برتون موردبررسی و تحلیل قرار گرفته اند.
سینما ، معماری ، هانس بلتینگ ، تیم برتون ، ادوارد دست قیچی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.