ارزیابی میزان موفقیت پیاده سازی زیرساخت داده های مکانی استانی (PSDI)با رویکرد ترکیبی دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه ای(DANP) (مطالعه موردی: استان ایلام)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زیرساخت داده مکانی (SDI) Spatial Data Infrastructure مجموعه ای از سیاست ها، استانداردها، شبکه های دسترسی، داده های مکانی، سازمان ها و مردم است که امور مختلف تولید، جمع آوری، ذخیره سازی، دسترسی و استفاده بهینه از داده های مکانی را در حوزه مشخصی تسهیل و هماهنگ می سازد. در راستای پیاده سازی زیرساخت داده مکانی استانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مسیولیت راهبری و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی استان و استقرار ژیوپورتال استانی را بر عهده خواهد داشت. با عنایت به اینکه تاکنون زیرساخت داده مکانی در سطح استانی مورد مطالعه قرار نگرفته، لذا به منظور سنجش و ارزیابی میزان موفقیت پیاده سازی زیرساخت داده مکانی در استان ایلام، ابتدا عوامل و شاخص های موثر در پیاده سازی موفق SDI استانی  شناسایی و سپس با استفاده از روش ترکیبی تکنیک دیمتل و فرایند تحلیل شبکه (DANP) وزن دهی شدند، که به ترتیب  شاخص های ساختار، منابع مالی، تخصص و آموزش و فرهنگ سازی، بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند. سپس میزان اجرای هر کدام از معیارها در استان مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت میزان موفقیت پیاده سازی زیرساخت داده های مکانی استان ایلام محاسبه گردید. نتایج نشان داد که میزان تحقق SDI در استان ایلام 63 درصد می باشد که با توجه به شرایط موجود می توان عملکرد این استان را  در سطح خوب قرار دارد. درنهایت نقاط ضعف در پیاده سازی SDI در استان ایلام، شناسایی و راهکارهای برطرف نمودن آنها و افزایش میزان موفقیت تحقق SDI در این استان بیان گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!