کرونیسم سازمانی و نامرئی شدن کارکنان: تبیین نقش میانجی نقض قرارداد روان شناختی در سازمان های دولتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 نامریی‌شدن کارکنان، بحرانی است که اکثر سازمان ها به ویژه سازمان های دولتی با آن روبرو هستند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر کرونیسم سازمانی بر نامریی‌شدن کارکنان با نقش میانجی نقض قرارداد روان‌شناختی در سازمان های دولتی استان لرستان بوده است.

روش

 پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده که در زمره پژوهش های توصیفی از نوع هم‌بستگی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش، تعداد هزاروسیصدوسی‌ویک نفر از کارکنان اداره‌های کل ستادی استان لرستان مستقر در شهر خرم‌آباد بودند که از این میان، نمونه ای به تعداد دویست‌ونودوهفت نفر، به‌روش طبقه ای از میان آن‌ها انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسش‌نامه های کارکنان نامریی محمدیاری و همکاران (1396)، نقض قرارداد روان‌شناختی رابینسون و موریسون (2000) و کرونیسم سازمانی آراسلی و تامر (2008) استفاده شده است. پایایی پرسش‌نامه ها با روش آلفای کرونباخ، به تایید رسیده است. در این پژوهش، برای تحلیل داده های پژوهش، از الگوسازی معادله‌های ساختاری و نرم افزار پی‌ال‌اس استفاده شده است.

یافته ها

 یافته های پژوهش، نشان داد که کرونیسم سازمانی از طریق نقض قرارداد روان‌شناختی، اثر مثبت و معنی داری بر نامریی‌شدن کارکنان در سازمان های دولتی استان لرستان داشته است.

نتایج

 هنگامی که کارکنان، بی عدالتی و تبعیض ناشی از کرونیسم سازمانی را درک کرده و عدم تعادل بین تلاش ها و پاداش های خود را احساس می کنند، بی‌اراده تر و بی پاسخ تر شده و تمایلی به به‌کارگیری توان و انرژی خود، برای انجام وظایفشان نخواهند داشت و خودبه‌خود، برای ایجاد تعادل در قبال نادیده ‌انگاشته‌شدن توسط سازمان، به‌سمت نامریی‌شدن حرکت می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!