مناسب بودن پنج رقم گوجه فرنگی برای Tuta absoluta (Lepidoptera: Gelechiidae): مقاومت با بالا بودن تراکم تریکوم های غده ای مرتبط است

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی با نام علمی Tuta absoluta (Meyrick) (Lepidoptera: Gelechiidae) یک آفت جهانی گوجه فرنگی بوده که موجب تکیه بیش از حد بر آفتکش ها در تولید این محصول شده است و این مساله بر کنترل بیولوژیک سایر آفات و سلامت محیط زیست تاثیر منفی می گذارد. ما با مقایسه بیولوژی و پارامترهای دموگرافی این آفت در شرایط آزمایشگاهی (1 ± 5/27 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5 ± 65 و دوره روشنایی 16 به 8) میزان مقاومت پنج رقم مهم گوجه فرنگی ایران (تی دی، کارون، پتوپراید، متین و 8320) را مورد آزمایش قرار دادیم. نرخ بقا و رشد و نمو مراحل نابالغ آفت و همچنین باروری ماده ها و پارامترهای جدول زندگی در بین ارقام به طور معنی داری متفاوت بود. رقم کارون با 90 درصد نرخ بقای دوره نابالغ، کوتاه ترین طول دوره رشد و نمو و بالاترین باروری ماده ها حساسترین رقم بود؛ رقم 8320 در این پارامترها تفاوت معنی داری با کارون نداشت. در مقابل، متین با نرخ بقای نابالغ 59 درصد و کاهش 50 درصدی باروری ماده ها به عنوان مقاوم ترین رتبه بندی شد. پس از متین، تی دی مقاوم ترین رقم بود و در فاکتورهای ذکر شده تفاوت معنی داری با رقم متین نداشت. پارامترهای دموگرافی منعکس کننده عملکرد بیولوژیکی هستند؛ نرخ ذاتی افزایش جمعیت (r) آفت روی ارقام کارون، 8320، تی دی، پتوپراید و متین روند کاهشی داشت و به ترتیب 178/0، 169/0، 146/0، 138/0 و 111/0 بر روز حاصل شد. متین و تی دی دارای بالاترین تراکم تریکوم های غده ای در سطح فوقانی برگ بودند. این یافته ها نشان می دهد که ارقام متین، پتوپراید و تی دی نسبت به سایر ارقام مقاوم تر بوده و می توانند به عنوان یکی از اجزای مدیریت تلفیقی مینوز برگ گوجه فرنگی مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
837 تا 846
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!