تاثیر تغذیه با میوه بلوط ایرانی (Quercus brantii) خیسانده و تخمیر شده بر میزان رشد، مصرف غذا و ترکیب لاشه کپور معمولی (Cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میوه پوست کنده بلوط به مدت 48-24 ساعت در آب معمولی خیسانده شد. بلوط 24 ساعت خیسانده شده، با مخمر نانوایی به مدت 24 ساعت تخمیر شد. اثر 4 نوع جیره غذایی شامل تیمارهای 1: جیره فاقد بلوط، 2: جیره حاوی بلوط خیسانده و تخمیر نشده، 3: جیره حاوی بلوط 48 ساعت خیسانده شده و 4: جیره حاوی بلوط 24 ساعت خیسانده شده و 24 ساعت تخمیر شده بر کپور معمولی با وزن آغازین 8 گرم در مدت 61 روز، تعیین گردید. میزان ترکیبات فنولی میوه بلوط در اثر خیساندن و تخمیر به طور معنی دار کاهش یافت (05/0<p). جیره اثر معنی داری بر طول کل، بلع غذا، رطوبت لاشه و نرخ زنده مانی نداشت (05/0<P). تیمار 3 در مقایسه با تیمارهای 2 و 4 به طور معنی دار سبب افزایش وزن و نرخ رشد ویژه گردید. ضریب چاقی در تیمار 3 به طور معنی داری بیشتر از تیمار 4 بود. بهترین ضریب تبدیل غذایی، نرخ بازدهی پروتیین و نرخ بازدهی چربی در تیمار 3 مشاهده شد که تفاوت معنی دار با تیمار 2 داشت. ذخیره پروتیین در تیمارهای بلوط فاقد تفاوت معنی دار بود، اما تیمار 4 به طور معنی دار ذخیره پروتیینی کمتری در مقایسه با تیمار 1 داشت. بیشترین ذخیره چربی در تیمار 1 مشاهده شد که این تفاوت با تیمارهای 3 و 4 معنی دار بود. بلوط منجر به کاهش معنی دار پروتیین خام، چربی خام و خاکستر لاشه گردید. تیمارهای بلوط از لحاظ خاکستر لاشه تفاوت معنی داری با هم نداشتند. اثر منفی تیمار 3 بر درصد چربی خام و تیمار 4 بر درصد پروتیین خام لاشه بیشتر بود. بلوط 48 ساعت خیسانده شده، اثر منفی بر رشد و مصرف غذا نداشت و می توان تا 5 درصد جیره از آن استفاده نمود اما مطالعه سایر روش های خیساندن و تخمیر جهت بهبود کیفیت لاشه توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!