امکان سنجی استفاده از روش زمان-دوام برای ارزیابی لرزه ای سیستم های مرکزگرای قاب مهاربندی مجهز به ستون کمانش تاب (SC-BRC-BF)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستم‌های قاب مهاربندی معمولی ظرفیت جابجایی محدودی را قبل از کمانش تحت بارهای لرزه‌ای از خود نشان می‌دهند و آسیب‌های ایجادشده در آن‌ها، منجر به کاهش مقاومت و سختی می‌شود. به منظور ارتقاء رفتار این سیستم‎ها، قاب‎های مهاربندی مرکزگرا مجهز به ستون کمانش‌تاب (SC-BRC-BF) توسعه‌یافته‌اند. این سیستم‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت جابجایی، باعث کاهش آسیب و جابجایی پسماند در سیستم می‎شوند. سیستمSC-BRC-BF شامل دو هسته الاستیک است که در حدفاصل طبقات توسط ستون‌های کمانش‌تاب (BRC) به یکدیگر متصل شده‌اند. BRCها به‌عنوان فیوز تعویض‌پذیر جهت جذب انرژی ورودی و به‌منظور کاهش پاسخ لرزه‌ای در این سیستم‌ها استفاده می‌شوند. برای ایجاد مکانیسم بازگردانندگی در سیستم، از کابل پیش‌تنیده قایم استفاده می‌شود. در این مقاله، سیستم‌هایSC-BRC-BF دارای 3، 6 و 9 طبقه در نرم‌افزار SAP2000 طراحی شدند. سپس با استفاده از نرم‌افزار OpenSees و بهره گیری از دو شتاب‌نگاشت تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی متداول و روش زمان-دوام، عملکرد لرزه‌ای سازه‌ها در مواردی همچون 1) جابجایی بام 2) بیشینه کرنش اعضای هسته 3) شاخص تمرکز جابجایی نسبی 4) جابجایی نسبی بین طبقه‌ای در دو سطح زلزله طرح و بیشترین زلزله محتمل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مقاله نشان داد روش تحلیل زمان-دوام در مقایسه با روش‌ متداول تحلیل تاریخچه زمانی، دارای سرعت و دقت مناسبی است. میزان خطا در ارایه پاسخ سازه‌ها، در سطح زلزله طرح از 10 درصد و در سطح بیشترین زلزله محتمل از 15 درصد بیشتر نمی‌شود. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از ارزیابی عملکرد لرزه‌ای با استفاده از دو تحلیل مذکور، کارایی بالای تحلیل زمان-دوام با حداقل تعداد تحلیل تاریخچه زمانی به دست می‌آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!