بررسی آگاهی دانشجویان سال آخر دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون فوریت های پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

وقوع فوریت‌های پزشکی حین درمان دندان‌پزشکی امری محتمل است. توانمندی دندان‌پزشک در مواجهه با اورژانس‌های پزشکی نیازمند داشتن آگاهی و اطلاعات علمی کافی است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی سطح آگاهی دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون فوریت‌های پزشکی در درمان دندان‌پزشکی بود.

مواد و روش‌ها:

 این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی در سال 1398 میان 60 نفر از دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات به صورت پرسش‌نامه‌ای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید واقع شد. داده‌ها با روش‌های توصیفی آمار، محاسبه‌ی Correlation Coefficients و Independent t-test با سطح معنی‌داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: 

در این مطالعه مجموع نمرات آگاهی شرکت‌کنندگان 2/58 ± 7/53 از 12 به دست آمد. تفاوت معنی‌داری میان سطح آگاهی خانم‌ها و آقایان یافت نشد (0/72 = p value). همچنین مشخص گردید ارتباط نسبی میان نمره‌ی درس فوریت‌های پزشکی دانشجویان با میزان آگاهی آن‌ها در زمینه‌ی فوریت‌های پزشکی در دندان‌پزشکی وجود دارد (0/48 = r، 0/001 > p value).

نتیجه‌گیری:

 میزان آگاهی دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی پیرامون فوریت‌های پزشکی در دندان‌پزشکی در سطح مطلوبی نمی‌باشد. پیشنهاد می‌شود محتوای آموزشی ارایه شده به آن‌ها مورد بازبینی قرار گیرد، مضاف بر آن با برگزاری کلاس‌های علمی و کارگاه‌های عملی، دانش و مهارت دانشجویان در این زمینه ارتقاء یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!