بررسی تاثیر تمرینات مقاومتی با شدت های مختلف بر سطوح آنزیم های کبدی بیماران دارای کبد چرب نیروی انتظامی شهرستان اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بیماری کبد چرب، شایع ترین عامل اختلال آنزیم های کبدی است. هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرینات مقاومتی با شدت های مختلف بر سطوح آنزیم های کبدی بیماران دارای کبد چرب نیروی انتظامی شهرستان اهواز بود.

مواد و روش ها

افراد شرکت کننده در این تحقیق بیماران دارای کبد چرب شاغل درنیروی انتظامی شهرستان اهواز با دامنه سنی 30-50 سال بودند. از بین 200 نفر بیمار شناسایی شده دارای کبد چرب، تعداد 30 نفر بصورت داوطلبانه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد شرکت کننده در پژوهش به صورت تصادفی به 3 گروه 10 نفری شامل: 1. تمرین مقاومتی با شدت بالا 2. تمرین مقاومتی با شدت متوسط 3. گروه کنترل، تقسیم شدند. در ابتدا و انتهای 8 هفته تمرین مقاومتی، مقدار آنزیمهاAST ، ALT و ALKp درآزمایشگاه با روش خون گیری اندازه گیری شد. نرمال سازی داده ها با استفاده از آزمون کولوموگروف - اسمیرنوف و شاپیرو-ویلک انجام شد. جهت بررسی تفاوت بین سه گروه از روش آماری آنالیز واریانس(ANOVA) و آزمون های پیگیری LSD استفاده گردید. تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از SPSS نسخه 18با سطح معنی داری(05/0=α) انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که در سطح معنی داری001/0 P ≤ تمرین مقاومتی با شدت بالا بر روی آنزیم AST ، ALT و ALKp تاثیر معناداری دارد. از طرفی تمرین با شدت متوسط در سطح معنی داری001/0 P ≤ بر روی آنزیم AST و ALT تاثیر معناداری دارد. در حالی که این نوع تمرین با توجه به سطح معنی داری 099/0 P ≤ بر روی ALKp تاثیر معناداری ندارد.

بحث و نتیجه گیری

تمرینات مقاومتی با شدت های متوسط و بالا می توانند سطوح آنزیم های AST ، ALT و ALKp را بهبود ببخشند. به نظر می رسد که تمرین مقاومتی با شدت بالا نقش پر رنگ تری را ایفا کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2467751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!