واکاوی جایگاه اینترپل در پیشگیری و مبارزه با اقدام شبکه های توزیعی و کارتل های بین المللی مواد مخدر(با تاکید بر قاچاق و ترانزیت آن در قاره آسیا)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تشکیل و فعالیت سازمان بین المللی پلیس جنایی (اینترپل) از برجسته ترین گام های جامعه بین المللی در اوایل قرن بیستم در راستای مبارزه هماهنگ و همه جانبه با جرایم سازمان یافته بین المللی از جمله قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و خاصه مقابله با کارتل ها، گروه های سازمان یافته و باندهای تبهکار و مافیایی در این زمینه بوده است. هدف از این مقاله، شناخت، تبیین و تحلیل خلاها، چالش ها و موانع حقوقی پیرامون نقش و جایگاه اینترپل در زمینه پیشگیری و مبارزه با اقدام شبکه های توزیعی و کارتل های بین المللی مواد مخدر در زمینه قاچاق و ترانزیت آن در قاره آسیا و ارایه راهکارهای جامع و مانع پیرامون مرتفع نمودن ابهامات می باشد.

روش تحقیق

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش انجام، توصیفی-تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات تلفیقی از مطالعات کتابخانه ای-اسنادی است.

یافته ها و نتیجه پژوهش

یافته های پژوهش پیش رو حاکی از این است که سازمان اینترپل در مبارزه با قاچاق بینالمللی مواد مخدر، نقش یک هماهنگ کننده فراملی واحدهای انتظامی ملی و بینالمللی را ایفا می نماید. از طرفی دیگر اینترپل با ایجاد شبکه ارتباطی پیشرفته بین دبیرخانه کل و کشورهای عضو و ایجاد زمینه های مناسب در محدوده ای وسیع می تواند در امر تامین اطلاعات، اسناد و تبادل سریع و دقیق آن ها با استفاده از ظرفیت ها و امکانات وسیع و پیشرفته خود در راستای پیشگیری و همچنین با استرداد مجرمین جرایم مذکور در امر مقابله، نقش مهمی را ایفا نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 223
لینک کوتاه:
magiran.com/p2469537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!