ارزیابی وضعیت بلوغ سرمایه فکری در حوزه ی مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرمایه فکری با ماهیت دانش پایه ای که دارد، منبعی نامشهود، راهبردی، منحصر به فرد و دارای مزیت رقابتی است. هدف این پژوهش، بررسی وضع موجود بلوغ سرمایه فکری در حوزه مدیریت و برنامه ‎ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. 

روش بررسی

این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و با رویکردی کمی در سال 1400 انجام و برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماری، مدیران میانی و پایه ی معاونت توسعه ی مدیریت و برنامه‎ ریزی منابع بوده که با استفاده از جدول مورگان تعداد 57 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و با آزمون های آماری تی و ناپارامتری با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده‎است. روایی محتوایی پرسش نامه از طریق بررسی پیشینه ی پژوهش و کسب نظرات خبرگان و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن 0/874 به دست آمده است. 

یافته ها

آزمون‎های آماری t نشان می‎ دهد که سطوح پنج گانه ی بلوغ مدیریت سرمایه فکری از یک الگوی غیرخطی پیروی می کند و میزان تحقق ویژگی های سطح آغازین یعنی فقدان شاخت سرمایه فکری، بالاتر از حد قابل قبول بوده ولی آزمون آماری سایر سطوح بلوغ شامل؛ مدیریت شده، تعریف شده، مدیریت کمی شده و بهینه در سطح معناداری 0/05 معنادار نیست. 

نتیجه گیری

وضع موجود سرمایه فکری در جامعه مورد مطالعه مبین این است که مدیریت به اهمیت سرمایه فکری ناآگاه است و اقدامی برای پیاده‎ سازی و اجرای فرایند مدیریت سرمایه‎ های دانشی انجام نشده است. گرچه بسیاری از زیرساخت‎ های لازم در معاونت وجود دارد با وجود این، درک ناکافی از قابلیت‎ های مدیریت سرمایه فکری به عنوان منبعی راهبردی در این پژوهش مشهود است. سازمان برای رسیدن به سطح تعریف شده و سطوح بعدی، لازم است نسبت به شناسایی، فعال سازی و هدایت منبع نامشهود اهتمام داشته و سپس به کمی‎سازی، استانداردسازی و مدیریت کمی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و در نهایت بهبود مستمر فرایندها و نوآوری تمرکز کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!