بررسی اثر مصرف قهوه در مقایسه با رژیم تغذیه ای معمول بر بهبود عملکرد روده پس از هیسترکتومی ابدومینال: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسویه کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ایلیوس پس از عمل منجر به ناراحتی بیمار، طولانی شدن مدت بستری و تحمیل هزینه به سیستم بهداشتی می شود. در تعداد کمی از مطالعات از نقش احتمالی مصرف قهوه در کاهش بروز ایلیوس حمایت شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مصرف قهوه در مقایسه با رژیم تغذیه ای معمول بر بهبود عملکرد روده پس از هیسترکتومی ابدومینال انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور در سال 1400-1399 بر روی 40 بیمار کاندید هیسترکتومی به دلیل بیماری خوش خیم رحمی که به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مراجعه کرده بودند، انجام شد. افراد به دو گروه تقسیم شدند که از روز بعد از عمل به فاصله زمانی هر 6 ساعت تا 3 نوبت، در گروه مداخله میزان 100 میلی لیتر قهوه و در گروه کنترل میزان 100 میلی لیتر رنگ مجاز خوراکی و اسانس شبیه قهوه مصرف شد. پیامد اولیه، بررسی زمان اولین دفع گاز و پیامدهای ثانویه، بررسی زمان اولین صدای روده ای، اولین اجابت مزاج و میزان بروز ایلیوس بعد از عمل بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 27) انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

در مقایسه زمان اولین صدای روده ای (02/0=p)، اولین دفع گاز (007/0=p) و اولین اجابت مزاج (001/0>p) بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معناداری وجود داشت. هیچ موردی از ایلیوس شدید مشاهده نشد. در مقایسه بین عدم بروز ایلیوس با مجموع موارد ایلیوس خفیف و متوسط تفاوت بین دو گروه معنادار بود (047/0=p). مقایسه مدت زمان بستری بین دو گروه معنادار نبود (24/0=p).

نتیجه گیری

در مقایسه زمان اولین صدای روده ای، اولین دفع گاز، اولین اجابت مزاج و بروز ایلیوس بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معناداری وجود داشت. چنین به نظر می رسد که مصرف قهوه پس از عمل هیسترکتومی ابدومینال موجب تسریع شروع حرکات روده ای و کاهش بروز ایلیوس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2474932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!