انگشت نگاری ژنتیکی سویه های Helicobacter Pylori جدا شده از بیماران ایرانی به روش REP - PCR

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
عفونت هلیکوباکتر پیلوری با بیماری های گوارشی و عواقب سخت آن مثل زخم و سرطان معده در ارتباط است. از آنجا که تنوع ژنتیکی قابل توجهی در جمعیت H.pylori دیده می شود، با به کارگیری روش های ملکولی مانند PCR و طراحی شاخصهای ژنتیکی می توان سویه های جدا شده از بیماران گوارشی مختلف را بررسی کرد، با این فرضیه که شاید ارتباطی بین خصوصیات ژنتیکی سویه های هلیکوباکتر پیلوری و بیماری گوارشی خاصی وجود داشته باشد. در این مطالعه انگشت نگاری ژنتیکی 61 سویه H.pylori جدا شده از بیماران مبتلا به گاستریت، زخم و سرطان معده انجام شد و الگوهای به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
مواد و روش ها
DNA از 61 سویه H.pylori جدا شده از 39 فرد طبیعی، 18 بیمار مبتلا به زخم و 4 بیمار مبتلا به سرطان معده استخراج گردید و REP-PCR انجام شد. برای تکثیر مناطق خاص حد فاصل بین توالی های معکوس و تکراری موجود در سراسر ژنوم باکتری، یک جفت پرایمر 18 نوکلئوتیدی، از قبل طراحی و به کار گرفته شدند. شرایط واکنش PCR بهینه شدند و تکرارپذیری واکنشها مورد بررسی قرار گرفت. محصولات PCR الکتروفورز شدند، سپس تعداد و اندازه باندهای به دست آمده، با استفاده از شاخص وزن ملکولی (مارکر) تعیین شدند. تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده با برنامه کامپیوتری NTSYS-pc انجام و دندروگرام رسم گردید.
نتایج
از میان 39 سویه H.pylori به دست آمده از بیماران طبیعی، 28 نمونه در یک گروه مجزا قرار گرفتند و 5 سویه در گروه سویه های جدا شده از بیماران مبتلا به زخم قرار گرفتند. 6 سویه باقیمانده در فاصله ای دورتر از سایر سویه ها در گروه های جداگانه (IV-VI) قرار گرفتند. از میان 18 سویه جدا شده از بیماران دارای زخم، 17 سویه در یک گروه مجزا قرار گرفتند و فقط یک سویه در میان سویه های طبیعی طبقه بندی شد. سویه های جدا شده از بیماران سرطانی نیز در یک گروه کاملا مجزا از سایر سویه ها قرار گرفتند.
نتیجه گیری
در این مطالعه با روش REP-PCR تنوع ژنتیکی سویه های هلیکوباکتر پیلوری بررسی و نشان داده شد که اغلب سویه های جدا شده از افراد طبیعی و بیماران مبتلا به زخم و سرطان، هر کدام الگوی انگشت نگاری ژنتیکی مخصوص به خود دارند و در گروه های مجزا قرار می گیرند؛ ولی سویه های جدا شده از یک گروه بیمار (بیماران مبتلا به زخم یا سرطان) بیشتر به یکدیگر شبیه می باشند. این مطالعه نشان داد که REP-PCR یک روش دقیق، موثر و تکرارپذیر برای انگشت نگاری ژنتیکی سویه های مختلف H.pylori است. به نظر می رسد که با بررسی سویه های بیشتر با این روش، شاید بتوان ارتباط بین عفونت یک سویه خاص H.pylori و بیماری گوارشی مشخص را به دقت تعیین نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p247769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!