مدل جامع مدیریت منابع انسانی (با استفاده از رویکردهای ناب، اخلاقی، چابک، تاب آور و سبز) در صنعت بانکداری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سرمایه انسانی به عنوان یک دارایی نامشهود و منبع مهم ایجاد مزیت رقابتی در صنعت بانکداری، زمینه را برای بهبود قابلیتهای سازمانی فراهم می آورد. در سال های اخیر، سازمان ها برای رقابت پذیری و حفظ حیات، از مفاهیمی نظیر ناب، اخلاقی، چابک، تاب آور و سبز و ترکیب آن ها به اشکال مختلف سود می برند. از آن جایی که پیاده سازی رویکردهای فوق، مستلزم بکارگیری آن ها در مدیریت منابع انسانی سازمان ها است، هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدلی ا ست که بتواند به طور هم زمان از پنج رویکرد ناب، اخلاقی، چابک، تاب آور و سبز در مدیریت منابع انسانی صنعت بانکداری ایران استفاده نماید.

روش

پژوهش حاضر در زمره پژوهش های آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه آماری خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی سیستم بانکی و اساتید دانشگاه بودند که 12 نفر از  آنها به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند، برای مطالعه انتخاب  شدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان گردآوری و با استفاده از روش تحلیل تم، مورد تحلیل قرار گرفته ا ست. در بخش کمی از همان جامعه و نمونه بخش کیفی استفاده شد و داده ها با استفاده از پرسشنامه تهیه شده در بخش کیفی جمع آوری و با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی اولویت بندی شدند.

یافته ها

نتایج حاصل از تحلیل تم نشان داد مدل مدیریت منابع انسانی بر اساس رویکرد 5 گانه دارای 273 کدهای اولیه، 45 تم نهایی اصلی و 92 تم نهایی فرعی است. همچنین تحلیل سلسله مراتبی فازی نشان داد به ترتیب مدیریت منابع ا نسانی اخلاقی، تاب آور، ناب، چابک و سبز، در صنعت بانکداری ایران دارای اولویت هستند.

نتیجه گیری

مدیریت منابع انسانی برای هدایت نگرش ها و رفتارهای کارکنان و ایجاد نفوذ درمحیط نیازمند تدوین استراتژی های متناسب و ترکیب رویکردهای مختلف است در این راه توجه به اصول و رویکرد اخلاقی در کنار سایر رویکردهاراز اهمیتی ویژه برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!