تجربه نگاری دست اندرکاران ورزش نیروهای مسلح از نقش ورزش در جنگ با رویکرد مدیریت دانش (نمونه موردی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازمان‌های عهده دار ورزش، جنگ و صلح همچون سایر سازمان‌ها برای ادامه حیات خود نیازمند تغییرات مکرر در راستای توسعه هستند. یکی از مهمترین الزامات توسعه سازمانی، «مدیریت دانش» محسوب می‌شود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف اصلی «تبیین تجربیات نقش ورزش در جنگ» و هدف فرعی «تبیین تجربیات نقش ورزش در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران»، انجام و برای دستیابی به اهداف اصلی و فرعی از رویکرد کیفی استفاده شده است. از روش تحقیق روایت پژوهی بر اساس روایت دست اندرکاران ورزش از نقش ورزش در جنگ بهره گرفته شده است. بدین منظور در این پژوهش ابتدا مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای در خصوص مبانی نظری تحقیق و کلیه منابع در اختیار اعم از فارسی و لاتین و همچنین پژوهش‌های پیشین پرداخته شد. روش پژوهش در این مرحله، تاریخی بود. سیوالات مصاحبه بر اساس مطالب مندرج در ادبیات و پیشینه تحقیق و ابهامات پژوهش مطرح شد. برای استخراج تجربیات، مصاحبه با تعداد 13 نفر از خبرگان دانشگاهی، نظامی و ورزشی انجام شد. برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و استخراج مقوله‌ها و مفاهیم و ارایه گزارش از نرم‌افزار maxqda استفاده شد. در نهایت بر اساس تجربیات ثبت شده، در سیوال اصلی (تجربیات نقش ورزش در جنگ چیست؟) تعداد 6 مضمون اصلی و 22 کد، در سیوال فرعی (تجربیات نقش ورزش در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چیست؟)، تعداد 4 مضمون اصلی و تعداد 16 کد شناسایی شد. در نهایت اینکه این پژوهش منجر به تجربه نگاری و مستندسازی درس آموخته‌ها و تجربیات حوزه های ورزش و جنگ شد و زمینه را برای مدیریت دانش در ورزش فراهم می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 238
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2482012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!