بررسی ساختار هارمونی موسیقایی سوره کوثر بر اساس روایت حفص از عاصم
هارمونی برخاسته از تناسب، توازن و ترکیب صوت و ریتم (هجا) در متن و عامل اساسی انسجام به شمار می رود. می توان آن را به عنوان بهترین عامل برای انتقال پیام به مخاطب قلمداد کرد. چه بسا نوشته هایی در قالب نظم نگاشته شوند اما از لحاظ تناسب تبادل بین عوامل صوتی برخاسته از حروف، کلمات و مفهوم برخوردار نباشند و به همین دلیل مفهوم واقعی پیام به شنونده رسانده نشود. پس، با تاکید بر این ویژگی که قرآن کریم در آیات و سور خود از شاخص های منحصربه فرد در القای مفاهیم وحی برخوردار بوده و از فصاحت و بلاغت ادبی و هنری خاص بهره مند است، در این راستا مقاله پیش رو، هارمونی برخاسته از عوامل صوتی سوره مبارکه کوثر اعم از صوت، هجا و مفاهیم صوتی را به عنوان یک شاخص موسیقایی مورد بررسی قرار می دهد. این پژوهش بنیادی با استفاده از روش ترکیبی نظری - تجربی که در آن، داده ها به صورت کمی و کیفی و از طریق منابع کتابخانه ایی به دست آمده به تجزیه و تحلیل پرداخته است. در این پژوهش ساختار ترکیب و تناسب آوایی اصوات، حروف، کلمات و آیات سوره بر اساس روایت حفص بن سلیمان اسدی از عاصم بن ابی النجود کوفی مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گرفته و با مفاهیم و معنای واژگان آن تطبیق داده شده تا به این وسیله ساختار هارمونیک سوره به عنوان وجه تمایز و برتری آیات و سور قرآن کریم از دیگر متون معرفی گردد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.