تقویت تاب آوری نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در همه گیری کووید-19 : یک مرور حیطه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مراقبت های بهداشتی اولیه یک رویکرد کل نگر ارتقای سلامت است که هدف آن به حداکثر رساندن سلامت و رفاه مردم در سریعترین زمان ممکن و در محل زندگی مردم است. نظام مراقبت های بهداشتی اولیه، اولین مکان تماس مردم با نظام سلامت است. بنابراین، افزایش تاب آوری آن نقش بسزایی در کنترل و مدیریت پاندمی ها دارد. این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای تقویت تاب آوری نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در همه گیری کووید-19 انجام شده است.

روش کار

این مطالعه با روش مرور حیطه ای انجام شد. کلید واژه های مرتبط با موضوع مطالعه در پایگاه های اطلاعاتی PubMed،Web of Science ،Scopus ، SID، Iranmedex و Magiran و موتورهای جستجوگر Google وGoogle Scholar  جستجو شدند. در نهایت، پس از غربالگری و بررسی عنوان، چکیده و متن مستندات بدست آمده، تعداد 36 مقاله انتخاب و راهکارهای تقویت تاب آوری نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در همه گیری کووید-19 استخراج شدند.

نتایج

تعداد 48 راهکار برای تقویت تاب آوری نظام مراقبت های بهداشتی اولیه استخراج شد که در قالب 6 گروه حاکمیت و رهبری، تامین مالی، نیروی انسانی، دارو و تجهیزات، سیستم های اطلاعات سلامت و ارایه خدمات سلامت دسته بندی شدند. از پرتکرارترین این راهکارها می توان به مواردی چون رهبری پویا و پاسخگو، استفاده از شواهد معتبر پژوهشی در سیاستگذاری ها، برنامه ریزی های اقتضایی، افزایش همکاری بین بخشی، حمایت طلبی برای سیاست های سلامت، افزایش تعامل با مردم جامعه، تامین مالی پایدار، استخدام کارکنان اضافی و آموزش و حمایت از آنها، تامین وسایل حفاظت فردی برای کارکنان، تامین ذخایر کافی دارو و کیت های تشخیصی، توسعه و مدرن سازی سیستم های اطلاعاتی بهداشت عمومی، تسهیل دسترسی مردم به مراکز بهداشتی، تداوم ارایه خدمات بهداشتی و افزایش سواد بهداشتی جامعه، اشاره کرد.

نتیجه گیری

اجزای ساختاری و فرایندی نظام مراقبت های بهداشتی اولیه شامل «حاکمیت و رهبری»، «تامین مالی»، «کارکنان»، «تجهیزات، واکسن ها و داروها»، « اطلاعات» و «ارایه مراقبت های بهداشتی» باید به طور هماهنگ، توسعه و بهبود یابند تا برای همه گیری های آینده آماده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!